Elektroskútry – proč se jim stále nedaří.

Elektrické skútry – minulost, přítomnost, budoucnost (malé zamyšlení).

(jedná se pouze o naše názory vybízející k doplnění a věcné, odborné a nezaujaté diskusi, pozn. red.)

Počátek elektroskútrů.

Asi se přesně nedá zjistit, kdy byl vyroben první kus elektroskútru. U nás máme zaznamenán např elektrocykl ing. Fügnera s jedinou dochovanou fotografií, který již za první republiky byl schopný ujet na jedno nabití cca 60 km. 

Více o historicky prvním elektrokole u nás naleznete na webu:  fugner.cz

Následovalo samozřejmě mnoho různých, hlavně amatérských, druhů elektrocyklů, elektrokol, elektrokoloběžek, elektromotorek, zkrátka jednostopých vozidel s elektromotorem. 

Scooter Honda Vision - benzínový skútr
Scooter Honda Vision

První námi zanamenaná a již aktivněji prožitá masivnější vlna elektroskútrů byla před více než deseti lety a to hlavně různými typy, názvy a samolepkami polepenými elektrickými skútry převážně na bázi  smontovaných dílů z produkce  made in China (snad někomu nekřivdíme, pozn. red.). Jednalo se hodně o elektroskútry s úžasnými gelovými akumulátory. Málo se zmiňovalo, že gelový akumulátor je jen „neobyčejný“  olověný akumulátor, který je pro tento druh odběru proudu (vyššího) zcela nevhodný. To byl myslím zásadní krok do pekel. Elektroskútr zase tak levný nebyl (cca 30 – 35 tis. Kč) a akumulátor byl v každém případě za dva roky v háji. A to již po roce „šel“ s kapacitou dolů. Nabíjení zdlouhavé a dojezd se jen a jen snižoval (vlastní zkušenost, pozn. red.). Není tedy divu rozčarování „smrtelníků“, že se ve velké části případů již třetí rok nedalo na elektroskútru prakticky jezdit. ( Lithiové elektroskútry stály v té době cca 50 tis a více a dojezdem a nabíjením nemohly absolutně konkurovat spalovacím. Málokdo ocení tichou jízdu, bez vibrací a smradu, když musí po 50 km udělat třeba pětihodinovou přestávečku…

Rovněž nabíjení na cestách nebylo v té době vůbec k dispozici a nutno dodat, že není dodnes. Uvažovat o nějakých kartách od Čezu apod je naprosto zcestné a nesmyslné (cena-výkon). Prosit s prodlužovačkou v cukrárně je s prominutím nedůstojné (pokud není člověk extra nadšený z každého seznamování a vysvětlování). Tím bylo zřejmě velké množství nadšenců znechuceno (a právem) a raději zakoupili smradlavý, na opravy náročný, hlučný, vibrující skútr benzínový. A není se co divit.

Přítomnost a elektroskútr, aneb jak je na tom nyní.

Scooter Honda pcx - benzínový skútr
Scooter Honda pcx

Nynější situace se zlepšila opravdu jen mírně. 

  1. Stále se nabízejí převážně elektroskútry s rychlostí 45 km/h. (viz Nabídka elektroskútrů v roce 2018To je opravdu zcela nesmyslné, protože takový elektroskútr zkrátka v provozu nepříjemně zdržuje, nemá žádnou rezervu výkonu v případě nepředvídané situace atd. Netvrdíme, že je nepoužitelný (vždyť takový je i elektroskútr IO1500GT), ale že je toto omezení zcela zbytečné, když nekoresponduje s výkony benzínových skútrů.
  2. Pořizovací cena použitelných elektroskútrů je vysoká a není srovnatelná s daleko výkonnějšími a lépe zpracovanými benzínovými skútry.
  3. Výkon prodávaných elektroskútrů je ve srovnání s benzínovým nesrovnatelný.
  4. Dojezd elektroskútru – zde je nutné brát v úvahu více faktorů, pro co je skútr určen atd., takže např. pro dojezdy 30 km do zaměstnání, může být elektroskútr zcela dostačující, na delší výlet se s ním ovšem počítat nedá. Nicméně benzínový takový problém nemá.
  5. Spotřeba elektroskútru (jízda zadarmo 🙂 ) je samozřejmě menší (3 kWh/100 km)  na ujetých 1000 km cca 150 Kč, oproti benzínovému úspornějšímu skútru (2 l/100 km) je spotřeba na 1000 km cca 650 Kč. Poměrový rozdíl velký, ale upřímně absolutní zas tolik ne, přidáme-li k tomu naprostou svobodu dojezdu, rychlost, výkon, tankování…

Když na to koukám, mám pocit, že je elektroskútr na nic 🙂 , ale není tomu tak. Pokud se pořídí elektroskútr pro konkrétní reálný účel, pak je člověk odměněn opravdu tichou, klidnou, nesmradlavou jízdou. A to je k nezaplacení !!! 🙂 



Budoucnost elektroskútrů, aneb jak dál a co zdokonalovat…

Večerní zastavení - kalibrace tachometru elektroskútru IO1500GT
Electric scooter IO1500GT

Důležité podotknou, stále se mluví o  menších a „levnějších“ elektrických skútrech pro běžné, denní, praktické využití.

Stále se nemůžeme shodnout na dalším postupu pro masové rozšíření, ale několik podstatných bodů v hlavě máme a rádi si poslechneme i další.

  1. Osvěta a povědomí obecně o elektrických strojích, jejich nesporná výhoda v praktičnosti (žádné startování, opravdu malé pravidelné údržby, stále stejná kvalita „paliva“, minimum opotřebovávaných součástek atd. atd.), uvědomění si čistoty ovzduší (hlavně ve městě). Zde samozřejmě mnoho lidí křičí „uhelnéééééé elektrárnyýýýýý………. ale opravdu  selským rozumem: 
    za a) elektrárny kouří za městem (a ne všechna energie je už dnes z uhlí) 
    za b) znečištění ovzduší pro výrobu 3 kWh elektřiny pro posun skútru je rozhodně menší, než spálení 2 l benzínu v pidimotoru skútru přímo v centru města. O tom se snad nedá ani polemizovat !  
    za c) nebude dost elektřiny, to je už dávno vyvráceno v mnoha a mnoha seriózních studiích,  atd…
  2. V elektroskútrech pouze lithiové akumulátory – a v případně „vynalezení“ lepších, tak lepší.
  3. Rychlost (s tím související výkon a kontrukce) elektroskútrů srovnatelná, nebo ještě lépe převyšující benzínovou konkurenci skútrů 125 ccm. Benzínové skútry 50 ccm a jejich současní kolegové s omezovačem do 45 km/h jsou opravdu vhodné spíše na vesnická klidná místa. 
  4. Dojezd (kapacita akumulátoru)  elektroskútru by měl korespondovat s vytvořenými nabíjecími místy a jeho použitím, ale obecně opravdu vyšší než dnešní nabízené. 50 km je sice hezké číslo, ale moc prostoru pro jízdu nedává.
  5. Nutnost zpřístupnění velkého množství zásuvek 240 V. Na parkovištích, před administr. budovami, u obchodů apod. aby „připnutí“ elektroskútru bylo jednoduché a rychlé. Zde je nutné domyslet bezpečnost a to jak ochrany  zásuvek nepoužívaných, tak ochrany elektroskútrů při nabíjení. Nabíječka odolná proti ukradení 🙂 apod. Vyřešit rychlost nabíjení (nějaké základní 3 Ampérové nabíječky moc smysl nedávají). Dále platbu elektřiny, kdy sice nabíječka např. 48V/10A (což by byl alespoň pro tyto stroje první krok k nabíjení) „sežere“ za hodinu necelou 0,5 kWh, což je např. u nákupního centra zcela zanedbatelné a nákladnější by bylo spíše řešení platby, než platba za elektřinu.

Je ještě spousta slov do pranice, ale také spousta hodin 🙂

Ilustrační fotografie.

 

Usínal, datloval, mozek namáhal: Elektroskútrista

 



8 komentářů: „Elektroskútry – proč se jim stále nedaří.

  1. V Azii sa podla mna predaj elektroskutrov dost rozmohol, a napr. GOGORO to aj super vyriešilo svojimi dobijacimi stanicami, vlozis dve prazdne baterie a vysunie ti dve najviac nabité a ides dalej. To je podla mna najlepsie riesenie kde nemusis cakat kym ti ich nabije, keby u nas boli taketo stanice na kazdej benzinke tak prejdem z jedneho konca republiky na druhy.

    1. Zdravím, ano, souhlasím.
      Gogoro se pomalu posouvá dopředu (jak jsem koukal více než 50 000 vyrobených kusů na začátku letošního roku), sice jak uvádějí zdroje jenom v hlavním městě Taipei jezdí asi jeden milión skútrů…, takže zatím má práce ještě nad hlavu… Ale chtějí se rozšiřovat i dál do světa, tak uvidíme 🙂 A jejich nápad začne určitě v „blízké“ budoucnosti kopírovat více výrobců. Jak to tak sleduji, akumulátory se nenápadně stále lepší a 9 až 10 kg kufřík na který se ujede i 50 km sice úplně lehký není, ale už se s ním dá manipulovat. A když jsou dva, tři… Takže kdo ví… Já bych zatím pro začátek ocenil třeba VIP zajímavá parkovací místa s přístupnou zásuvkou. Zatím se po příjezdu do města snažím najít vhodné nabíjení (např zásuvka v podzemní garáži u vchodu apod.), ale stejně si připadám spíše jak žebrák, než propagátor stroje budoucnosti 🙂 ! Takže pokud to zvládnu, raději před jízdou nabíjím naplno, snažím se moc „nehýřit“ a dojet zpět.
      My jsme si zvykli spíše věc vlastnit a tak systém pronájmu skútrů, případně akumulátorů, platby za km, apod. bude možná hůře prosazovatelný. Rovněž trochu mrzí slova některých elektromobilistů, (míněná třeba dobře) že :“jezdím zadarmo, jezdím levně“ atd… Stroj potřebuje pro pohyb energii, ta je daná a není zadarmo. Ale to je spíše filosofická úvaha na dlouhé zimní večery…

  2. Tiez mam elektroskuter a musime si uvedomit jednu vec ze sú to takzvané mestské skútre robené len na presun z bodu A do bodu B a späť cize (do práce, na nákup, za kamarátmi, atd.) cize tomu skutru tych 50 km na den bohato stačí, a kedze su mestské tak aj vykon tak prispôsobili. Nie je robeny na celodenne jazdenie ako si my myslime, ja sním chodím do práce 3km tam a späť a nabíjam kazdý tretí, štvrtý den a cez víkend ho prevetrám trochu viac, takze u mna spokojnost, na moje jazdenie to stačí ale priznám sa ze rozmýšlam rovnako ako ty co si popisal v tom clanku.

    1. Hodně stejný pocit… Když jsem pořídil elektroskútr, tak v podstatě pro vzdálenosti max 10 km tam a 10 km zpátky. A uvažoval jsem tak, že na takové trasy je vhodný skútr 50ccm. A na 50ccm skútru taky nikdo nejezdí 100 km, takže z mojí strany se to také přesně povedlo (nutno zdůraznit, že až po výměně olova za LifePO, viz první sezona). Ale postupem času zjišťuji, že se vlastně dá dojet i dál. A pokud potřebuji jet sám na úřad o trochu dál než do obchodu (do 50 km), tak je elektroskútr rovněž dostačující a mám dobrý pocit, že nemusím s několika papíry „smrdět“ a táhnou ještě tunu železa navíc. Ale při jízdě nad 50 km už by se občasné malé „došťouchnutí“ opravdu hodilo…
      Už se také těším na otestování rekuperace při delší trase, podle dosavadního pozorování se akumulátor chová mnohem lépe. Tak uvidíme…

      1. Každý 1 km navyse je velke +, zatial jazdim na olovených batériách (dúfam ze mi vydrzia co najdlhsie, niekde som cital ze vydrzia 7 rokov ale to pochybujem ked uz citim pokles) naposledy som pri plnom nabití presiel 45km a len tak tak som dosiel domov(a to jazdím prvú sezonu). Tiež rozmýšlam nad jednotkou s rekuperáciou lebo u nas je dost kopcovity teren tak tam by sa aj vyuzila. A už sa teším na tvoju recenziu ako dopadne test s rekuperace.

        1. Pokles kapacity olověných aku byl první sezonu neskutečně rychlý (viz web). Je pravda, že bylo na elektroskútru s olověným akumulátorem najeto asi 2 500 km během několika měsíců, ale jejich stav se zhoršil opravdu bleskově. Hlavně vzít do ruky voltmetr (lépe i ampérmetr) i při nabíjení. Olověné akumulátory by neměly zůstávat vybité, ale ani přebité, jak se to dělo u nás. Občas někdo píše, že jezdí s olovem již třetí, čtvrtou sezónu, tak třeba jsou rozdíly v kvalitě…
          Už mám připravený druhý stejný wattmetr na měření rekuperace (který se zapojí obráceně na bočníku), takže bude možné zcela přesně odečíst energii spotřebovanou (na stávajícím) a dodanou (na přídavném).
          Hlavně nedělat s elektroskútrem žádné „rekordy“ určitě to akumulátorům neprospívá 🙂

          1. Ano Mam prečítané všetky tvoje články na webe a musim povedat ze si asi jediny na Česku a Slovensku kto sa venuje pisaniu takychto článkov ako si vylepšit svoj e-skuter, lebo nikde som nic nenasiel iba teba a dost mi tvoje clanky pomahaju, a vzdy ma potesi ked pribudne nejaky novy. Dakujem.

Napsat komentář