Přesná kalibrace tachometru elektroskútru IO1500GT
trasa : Bozkov (Bozkovská studánka) a zpět.
Přesné měření ujetých kilometrů formou krátkého výletu do Bozkova na elektroskútru (konkrétně k Bozkovské studánce) a pořízení několika motivačních fotografií.
Přestože již celou dobu víme o problému naprosto nepřesného měření jak rychlosti, tak najetých kilometrů elektrického skútru IO1500, nikdy se nepodařilo najít čas, vzpomenout si po jízdě a zapsat stav kilometrů, zapnout gps apod. Bylo sice několik pokusů ale ty skončily vybitým telefonem v průběhu jízdy (ztrátou dat), zapomenutím zapsat km z tachometru skútru po dojezdu, vypadnutím signálu gps během jízdy (zkreslením celého měření), vypadnutím telefonu při dojezdu (vypadnutím se myslí ze skútru až na zem… s následným rozdělením na akumulátor, kryty a dva kusy displeje… a tím pádem opět ztrátu dat, pozn. red.)
Bylo rovněž několik pokusů porovnat za jízdy GPS a tachometr online. To je samozřejmě možné a určitá hrubá představa vznikla, ale při plném soustředění na odečet údajů následoval splašený průjezd elektroskútru „pangejtem“ a po následném výskoku zpět na asfalt již nebyla nálada se na tachometr dále dívat…
Rovněž odečet ze záběrů pořízených kamerou za jízdy byl naprosto nepřesný a proto se uskutečnila následující experimentálně-měřící-relaxační jízda (v podstatě výlet, pozn. red.).
Nyní se vše podařilo, a tak je pořízena přesná dokumentace jak to vlastně s ujetými kilometry našeho elektrického skútru je a jakou jezdí „tachometrovou“ rychlostí.
Stav tachometru elektroskútru a GPS odečet vzdálenosti.
- Počáteční stav tachometru elektroskútru:
11024,6 km - Konečný stav tachometru elektroskútru:
11065,25 km - Ujetá vzdálenost dle GPS v telefonu :
33,22 km
Ujetá vzdálenost tachometru : 11024,6 mínus 11065,25 = 40,65 km
To máme trojčlenku, podělíme, zaokrouhlíme a vyjde nám rovných : 22,37 % rozdíl.
Takže skútr má najeto podstatně méně, což sice není ke škodě, ale při tachometrové rychlosti 60 km/h jede ve skutečnosti pouze 46,5 km/h. To je už docela dost velká chyba a vlastně tím tachometr ztrácí naprosto význam 🙂
Ale je to možné vysvětlení toho, když „nějaký“ elektroskútrista tvrdí: „Jezdím 60 za hodinu !“. A má třeba elektroskútr s příkonem 1600 W… 😀
Spotřeba elektroskútru (zatížení jeden lehký elektroskútrista)
Když už jsou pořízené fotografie záznamy z GPS, je krásně vidět spotřeba elektrického skútru bez jakéhokoliv pokusu o úspornou jízdu.
- Ujetá vzdálenost na elektrickém skútru: 33,22 km
- Spotřebovaná energie: 1133 Wh
Tzn. průměrná spotřeba elektroskútru : 3,4 kWh/100 km ! Což je více, než původní uváděné 3 KWh/100 km. Je to způsobeno trochu nepřesným měřením a trochu rovněž neúspornou jízdou. Když nepotřebuji nutně šetřit energii pro delší jízdu, tak se nijak neomezuji a hlavně rozjezdy a hlavně ve městě. Musí se přeci ukazovat kolemjdoucím, že elektřina není žádný chudáček a že nás zkrátka benzínový skútru od semaforu nepředjede 🙂
Trošku zajímavostí mimo obor: Bozkov, studánka, Kaple U Matičky
Nádherné, příjemné, klidné místo, které vybízí k návštěvě i zamyšlení.
V místě nynější Kaple U Matičky vyvěrá stálý pramen chutné vody. Historicky je jeho využití doloženo z doby třicetileté války, ale pramen byl jistě využíván od dávných časů.
Traduje se, že pramen má svůj vznik pod oltářem kostela a to mu dodává léčivou sílu. V roce 1900 zřídila obec nad pramenem kapli, která stojí v původní podobě dodnes. Byla do ní umístěna socha Panny Marie z bývalé kaple na hřbitově zrušeném v roce 1893.
Až do konce 50. let 20. století zde stála cisterna o objemu 6 000 litrů a její zrekonstruovaný zásobník slouží dodnes.
Více informaci na fotografii informační tabule.
Zdroj: Obec Bozkov, informační tabule u Kaple U Matičky se studánkou
Fotografie Bozkovské studánky, Kaple U Matičky a večerní relaxace v průběhu přesné kalibrace tachometru.
Cejchoval, fotil a sepisoval: EĺektroSkutrista