Electric scooter elektroskútr zamyšlení nad vývojem.

Jak se budou dále vyvíjet elektroskútry… zamyšlení

Současná technologie elektrických skútrů (zamyšlení…)

Pokud záměrně vynecháme elektroskútry s olověnými akumulátory, tak se dá rozdělit současný stav vyráběných elektroskútrů do skupin : Podle provedení pohonné jednotky (elektromotoru) a podle způsobu skladování a nabíjení energie (použitý akumulátor)




Podle pohonné jednotky

Elektroskútr s elektromotorem v zadním kole.

Motor 4 kW v zadním kole- elektroskútry
Motor 4 kW v zadním kole

Toto řešení využívá skupina elektroskútrů již od 800 W až po velké elektrické skútry s příkonem nad 10 kW. (např česká Čezeta atd.)

Výhodou tohoto řešení je jednoduchost elektromotoru s permanentními magnety a skutečně téměř bezúdržbové řešení elektromotoru. 

Nevýhoda je na prvním místě složitost odpružení. Čím větší výkon, tím je větší elektromotor a hmotnost. Tím dochází k nadměrnému namáhání zadní nápravy a ke špatnému odpružení celého elektroskútru. (lidově skáče jako koza, bohužel otestováno  🙂 , pozn. red)
Dále je při tomto řešení omezen kroutící moment a to přímo v závislosti na velikosti zadního kola. Pro komfort z jízdy je výhodné kolo větší ovšem pro velikost kroutícího momentu (ovlivňujícího zrychlení) je výhodné kolo menší.

Elektroskútr s převodem elektromotor –  zadní náprava

Gogoro 1 - vodou chlazený motor s převodem - elektroskútry
Gogoro 1 – motor s řemenovým převodem

Nejčastěji se používá řemen nebo řetěz. Typickou ukázkou je např firma Gogoro. (První generace řemen, druhá řetěz)

Výhodou je za prvé malá velikost elektromotoru (výkon se dohání pomocí otáček) a dále větší kroutící moment (díky vhodně zvolenému převodu). Na zadní nápravě se nachází pouze řemenice a díky tomu je jednodušší i odpružení celého elektroskútru.

Nevýhodou jsou vysoké otáčky elektromotoru, kdy jsou v každém případě více opotřebovávána ložiska, dále nutnost kontroly a nejspíše i výměny řemene (řetězu), který pohání zadní nápravu. Rovněž může být i o něco vyšší hlučnost elektromotoru při vysokých otáčkách či špatnému provedení převodu.

 

Podle druhu akumulátoru v elektroskútru




Dnes se již výhradně všichni výrobci ustálily na používání většího tužkového akumulátoru Lithium Ion typ 18650 ( 18mm průměr – 65mm délka) a z nich seskládání celé kompaktní baterie. Většinou se u menších elektroskútrů jedná o napětí 48V, 60V, 72V a sady jsou již vybaveny (či nevybaveny) různým typem ochrany při nabíjení (balancery apod). Konečným stupněm těchto sad jsou pak kompaktní kufříky s hmotností do 10 kg s elegantním držadlem pro lehké vyjmutí.

Baterie je pevně zabudována v elektroskútru.

Zabudované akumulátory LiFePO v elektroskútru
Zabudované akumulátory LiFePO v elektroskútru

Jedná se většinou o sadu s kabelovým silovým výstupem, která se musí pevně zabudovat a nejčastěji pomocí kabelových ok připojit. Ale je možnost v případě potřeby celou baterii najednou vyjmout, vyměnit, zkontrolovat.

Výhodou může být pevné připojení, kdy nedochází k žádnému opotřebení kontaktů.

Nevýhodou je nutnost nabíjení pouze kabelem vedoucím do konektoru a tudíž nutností při nabíjení parkovat v dosahu zásuvky (u elektroskútrů zatím pouze jednofázových 240 V). Dále výměna i kontrola může být v určitývh případech složitější.

 

Baterie se dají lehce z elektroskútru vyjmout.

Gogoro - electric scooter - výměna akumulátoru - elektroskútry
Gogoro – výměna akumulátoru

Výhoda je rozhodně v jednoduchosti nabíjení a v případě možnosti výměny za nabitou baterii prakticky neomezený dojezd bez nutnosti dlouhých zastávek. Rovněž lze parkovat kdekoliv a baterii si odnést k nabití.

Zásadní nevýhodou je, že již v počátku není vytvořena žádná norma, a stejně jako dříve nabíjení mobilních telefonů mělo nejednotné napětí a konektory, tak i dnes se každý elektroskútr nabíjí něčím jiným.
A v době, kdy by se to ještě dalo sjednotit si již každý výrobce dělá co chce. Ačkoliv je použitý akumulátor pro seskládání celé  baterie u všech výrobců stejný, tak škatulka, konektor a napětí se pro jistotu liší. To je opravdu nepříjemné do budoucna  pokud by se toto řešení uchytilo… myslím, že stačí zapojit představivost… 

 

Závěr: Ještě by se dalo doplnit, že u větší elektromotorek se používá větší akumulátor umožňující rychlejší nabíjení u plnohodnotných nabíjecích stanic, ale to je zatím výjimečné. 


Pokud jste vydrželi až sem je tu pro Vás bonus v podobě jednoduché ankety. Zajímá nás jaké řešení nebo jaký elektroskútr by jste si pořídili. Co preferujete. Jak se budou dále elektrické skútry vyvíjet:



 

Fotogalerie – další vývoj elektroskútrů

Text sepsal a anketu stvořil : EL

 

 

Napsat komentář