Současná technologie elektrických skútrů (zamyšlení…)
Pokud záměrně vynecháme elektroskútry s olověnými akumulátory, tak se dá rozdělit současný stav vyráběných elektroskútrů do skupin : Podle provedení pohonné jednotky (elektromotoru) a podle způsobu skladování a nabíjení energie (použitý akumulátor)
Podle pohonné jednotky
Elektroskútr s elektromotorem v zadním kole.
![Motor 4 kW v zadním kole- elektroskútry](http://elektroskutrista.cz/wp-content/gallery/jak-se-budou-vyvijet-elektroskutry-zamysleni/thumbs/thumbs_Electric-scooter-elektroskutr-zamysleni-elektromotor.jpg)
Toto řešení využívá skupina elektroskútrů již od 800 W až po velké elektrické skútry s příkonem nad 10 kW. (např česká Čezeta atd.)
Výhodou tohoto řešení je jednoduchost elektromotoru s permanentními magnety a skutečně téměř bezúdržbové řešení elektromotoru.
Nevýhoda je na prvním místě složitost odpružení. Čím větší výkon, tím je větší elektromotor a hmotnost. Tím dochází k nadměrnému namáhání zadní nápravy a ke špatnému odpružení celého elektroskútru. (lidově skáče jako koza, bohužel otestováno 🙂 , pozn. red)
Dále je při tomto řešení omezen kroutící moment a to přímo v závislosti na velikosti zadního kola. Pro komfort z jízdy je výhodné kolo větší ovšem pro velikost kroutícího momentu (ovlivňujícího zrychlení) je výhodné kolo menší.
Elektroskútr s převodem elektromotor – zadní náprava
![Gogoro 1 - vodou chlazený motor s převodem - elektroskútry](http://elektroskutrista.cz/wp-content/gallery/jak-se-budou-vyvijet-elektroskutry-zamysleni/thumbs/thumbs_Electric-scooter-elektroskutr-zamysleni-Gogoro1-03.jpg)
Nejčastěji se používá řemen nebo řetěz. Typickou ukázkou je např firma Gogoro. (První generace řemen, druhá řetěz)
Výhodou je za prvé malá velikost elektromotoru (výkon se dohání pomocí otáček) a dále větší kroutící moment (díky vhodně zvolenému převodu). Na zadní nápravě se nachází pouze řemenice a díky tomu je jednodušší i odpružení celého elektroskútru.
Nevýhodou jsou vysoké otáčky elektromotoru, kdy jsou v každém případě více opotřebovávána ložiska, dále nutnost kontroly a nejspíše i výměny řemene (řetězu), který pohání zadní nápravu. Rovněž může být i o něco vyšší hlučnost elektromotoru při vysokých otáčkách či špatnému provedení převodu.
Podle druhu akumulátoru v elektroskútru
Dnes se již výhradně všichni výrobci ustálily na používání většího tužkového akumulátoru Lithium Ion typ 18650 ( 18mm průměr – 65mm délka) a z nich seskládání celé kompaktní baterie. Většinou se u menších elektroskútrů jedná o napětí 48V, 60V, 72V a sady jsou již vybaveny (či nevybaveny) různým typem ochrany při nabíjení (balancery apod). Konečným stupněm těchto sad jsou pak kompaktní kufříky s hmotností do 10 kg s elegantním držadlem pro lehké vyjmutí.
Baterie je pevně zabudována v elektroskútru.
![Zabudované akumulátory LiFePO v elektroskútru](http://elektroskutrista.cz/wp-content/gallery/2-sezona-novy-akumulator-lifepo4-48v-40ah/thumbs/thumbs_elektroskutr-electric-scooter-IO1500GT-2-sezona-akumulatory-lifepo4-16.jpg)
Jedná se většinou o sadu s kabelovým silovým výstupem, která se musí pevně zabudovat a nejčastěji pomocí kabelových ok připojit. Ale je možnost v případě potřeby celou baterii najednou vyjmout, vyměnit, zkontrolovat.
Výhodou může být pevné připojení, kdy nedochází k žádnému opotřebení kontaktů.
Nevýhodou je nutnost nabíjení pouze kabelem vedoucím do konektoru a tudíž nutností při nabíjení parkovat v dosahu zásuvky (u elektroskútrů zatím pouze jednofázových 240 V). Dále výměna i kontrola může být v určitývh případech složitější.
Baterie se dají lehce z elektroskútru vyjmout.
![Gogoro - electric scooter - výměna akumulátoru - elektroskútry](http://elektroskutrista.cz/wp-content/gallery/jak-se-budou-vyvijet-elektroskutry-zamysleni/thumbs/thumbs_Electric-scooter-elektroskutr-zamysleni-Gogoro-02.jpg)
Výhoda je rozhodně v jednoduchosti nabíjení a v případě možnosti výměny za nabitou baterii prakticky neomezený dojezd bez nutnosti dlouhých zastávek. Rovněž lze parkovat kdekoliv a baterii si odnést k nabití.
Zásadní nevýhodou je, že již v počátku není vytvořena žádná norma, a stejně jako dříve nabíjení mobilních telefonů mělo nejednotné napětí a konektory, tak i dnes se každý elektroskútr nabíjí něčím jiným.
A v době, kdy by se to ještě dalo sjednotit si již každý výrobce dělá co chce. Ačkoliv je použitý akumulátor pro seskládání celé baterie u všech výrobců stejný, tak škatulka, konektor a napětí se pro jistotu liší. To je opravdu nepříjemné do budoucna pokud by se toto řešení uchytilo… myslím, že stačí zapojit představivost…
Závěr: Ještě by se dalo doplnit, že u větší elektromotorek se používá větší akumulátor umožňující rychlejší nabíjení u plnohodnotných nabíjecích stanic, ale to je zatím výjimečné.
Pokud jste vydrželi až sem je tu pro Vás bonus v podobě jednoduché ankety. Zajímá nás jaké řešení nebo jaký elektroskútr by jste si pořídili. Co preferujete. Jak se budou dále elektrické skútry vyvíjet:
Fotogalerie – další vývoj elektroskútrů
Text sepsal a anketu stvořil : EL