Nabídka a recenze elektroskútrů v roce 2019 v ČR

Nabídka a recenze elektroskútrů na českém trhu v roce 2019 – část 2

Elektroskútry s primárně omezenou rychlostí do 45 km/h

Veškeré informace pochází z webových stránek výrobců, z eshopů a dodavatelů. Pokud není přímo uvedeno ověření nejsou oficiálně potvrzeny a spoléháme na citované zdroje. Předem opět mnohokrát děkujeme všem za jakékoliv upřesnění parametrů elektroskútrů a jejich  dostupnosti.
A znovu se věnujeme pouze elektroskútrům s rychlostí vyšší než 25 km/h, tzn. již plnohodnotných silničních vozidel vyžadujících reg. značku, řidičský průkaz a povinné ručení (rok 2019) a elektroskútrům, které se prodávají v ČR a díky tomu je aspoň malá teoretická možnost se obrátit na prodejce v případě problému. 




Elektroskútry omezené rychlostí 45 km/h a s olověnými akumulátory (tzn. AGM, gelové, bezúdržbové apod.)

Sice jsou v dnešní době olověné akumulátory již překonané, ale protože i náš elektroskútr jezdil původně na olověné akumulátory ( 4 x 12 V/33Ah – a to celé 3 měsíce, pozn. red.), protože jsou některé i docela pohledné a protože je možné použité olověné akumulátory později nahradit lithiovými, tak se o nich i letos zmíníme zmíníme.

Veškeré zde publikované názory se snaží o objektivní nezaujatý popis a slouží výhradně k doplnění dalšího názoru na určitý typ elektroskútru. Nenajdete zde žádné top tabulky nejlepších, nejrychlejších, nejdáledojezdnějších atd.  elektrických skútrů, kterých je po internetu spousta. Nic takového jako nejlepší elektroskútr zkrátka neexistuje, vše je volbou kompromisu a navíc každý motocyklista má svoje priority zcela odlišné a pro něho smysluplné. 
Konec tlach… .

Tři typy elektroskútrů od firmy HECHT (začaly se tuším prodávat v průběhu loňského roku) se liší kromě jinak tvarovaných plastů a jiných drobností hlavně výkonem motoru v zadním kole. Sice je podrobné recenzování asi zbytečné, ale co do kapacity, výkonu a životnosti baterie (dá-li se u olova takto uvažovat) je zajímavé.

1. a) Elektroskútr  HECHT GRACE 

HECHT-GRACE-e-skutrCena s DPH  : 27 990 Kč (cena je pouze orientační [3. 4. 2019])
Jmenovitý výkon motoru (kW)  : 0,8 kW  tzn.  800W je použitelné do roviny a s lehkým řidičem.
Dojezd na jedno nabití (km):  50 km  – při kapacitě olověného akumulátoru 1,2 kWh je krajní dojezd < 40 km a to je opravdu hodně nadsazeno (pravděpodobně 30 km) a jedná se o první jízdy s novým akumulátorem. 
Max. rychlost (km/h) : 45 km/h –  spíše vysněná než nedosažitelná hodnota, pokud se neměří při jízdě s kopce.
Max. zatížení (kg) :  150 kg : – elektroskútr nejspíš tuto hmotnost unese, motor nejspíš tuto hmotnost skoro nerozjede 🙂
Doba nabíjení (hod.) : 8 hod – standardní malá nabíječka cca 3 Ampéry. A ačkoliv to tak nevypadá, je ze zkušeností vlastně zcela dostačující 
Pneumatiky – přední / zadní 90/90-10″
Baterie : typ gelový akumulátor – v roce 2019 už opravdu zásadní mínus !
Baterie kapacita (Ah) :  20 Ah –  při napětí 60 V je kapacita 1,2 kWh, což je pro olovo průměr
Baterie – jmenovité napětí  (V) : 60 V – toto drobné plus oproti 48 V znamená maximální odběr z akumulátorů cca 14 A, což by mohl olověný akumulátor alespoň dva  roky vydržet 
Počet baterií :  5 ks
Brzdy přední/zadní : kotoučové/bubnové

Závěr: Olověné akumulátory už jsou překonané a to nejen kapacitou v poměru s hmotností, ale i cenou. Na první pohled sice vypadá vše lákavě, ale u elektroskútrů s olověným akumulátorem následuje opravdu pokles kapacity a následná nutnost výměny. Zde je trošku (spíše více) „výhoda“ malého výkonu a 60 V sady baterie. Sice elektroskútr pojede pomalu, ale akumulátory mají ze všech třech nabízených skútrů od Hecht šanci vydržet nejdéle. 
Absence rekuperace v dnešní době škoda.
Na krátké vzdálenosti, po rovině a s velmi lehkým řidičem.

Více informací na : hecht.cz


1. b) Elektroskútr  HECHT EQUIS

HECHT-EQUIS-WHITE-e-skutrCena s DPH  : 29 990 Kč (cena je pouze orientační [3. 4. 2019])
Jmenovitý výkon motoru (kW) :  1,8 kW  – typická hodnota pro tento typ elektroskútrů s olověným akumulátorem
Max. točivý moment motoru (Nm) :  135  Nm – diskutovatelná hodnota 🙂
Dojezd na jedno nabití (km) : 61 km – samozřejmě ne, při kapacitě akumulátoru 1,4 kWh bude maximálně reálných 40 km a to na začátku životnosti baterie.
Max. rychlost (km/h) : 45 km/h – budeme věřit, že po rovině ano
Max. zatížení (kg) : 150 kg – unese a pomalejším tempem po rovině i odveze 🙂
Doba nabíjení (hod.) 6 – 8 – standard
Nabíječka – výst. proud max. (A) : 2.8 A
Max. stoupavost (%) 25 % – ovšem pouze s jezdcem lehké váhy, vlastně zbytečně udávané hodnoty
Pneumatiky – přední / zadní :  110/70-12 / 120/70-12 – určitě je plus vše nad 10″
Typ pneumatiky : bezdušová 
Čistá hmotnost bez baterií (kg) : 86 kg
Hmotnost včetně baterií (kg) : 128 kg – takto vážící malý elektroskútr, se už pronese….
Hmotnost baterií (kg) : 42 kg – hmotnost olova 🙁 
Pro zajímavost : neznačkový akumulátor Li-On stejné kapacity má hmotnost do 10 kg,  rozměry cca 210-200-140 mm a cenou cca do 15 000,- Kč, viz pouze pro ilustraci třeba zde aliexpress.com .  ROZHODNĚ TÍMTO ODKAZEM ZDE NENABÁDÁME KE KOUPI !!!!  
Baterie : typ gelový akumulátor – v roce 2019 už opravdu zásadní mínus !!!
Baterie – kapacita  (Ah)  : 20 Ah – kapacita je 1,44 kWh, což odpovídá hmotnosti akumulátoru
Baterie – jmenovité napětí (V) : 72 V – určitě plus vyšší napětí sady, max. odběr proudu je 25 A, což je sice za možností 20 Ah olověného akumulátoru, ale chvilku snad vydrží.
Počet baterií : 6× 12V 20Ah
Brzdy přední/zadní : kotoučové/bubnové 

Závěr: Vrcholný model elektroskútru s olověným akumulátorem. Vyšší napětí alespoň částečně zmírní odběr proudu z akumulátorů, výkon elektromotoru je na hranici možností „olova“. Pro šikovnější je možné později nahradit olověný akumulátor lithiovým.  
Absence rekuperace v dnešní době škoda.
Na krátké vzdálenosti, po zvlněné rovině a s lehkým řidičem nějakou dobu pojede.

Více informací na : hecht.cz


1. c) Elektroskútr HECHT CITIS

HECHT-CITIS-WHITE-e-skutrCena s DPH  : 37 990 Kč (cena je pouze orientační [3. 4. 2019])
Jmenovitý výkon motoru (kW) :  3 kW – příkon použitelný i pro jízdu do kopců, nevýhoda je vysoký odběr proudu z olověného akumulátoru
Dojezd na jedno nabití (km) : 60 km – s tímto akumulátorem zkrátka ne, opět dojezd do 40 km a při vyšším odběru proudu v kopcích spíše ještě méně. Navíc elektroskútr má již počáteční nevýhodu vysoké hmotnosti.
Max. rychlost (km/h) : 45 km/h  – asi ano, po rovině
Max. zatížení (kg) : 150 kg – asi unese i nějak odveze, ale je to opravdu maximum maxima 🙂
Doba nabíjení (hod.) : 6 – 8 hod  – standardní malá nabíječka
Délka (mm) : 1875 mm
Šírka se zrcátky vnější (mm) : 700 mm
Výška (mm) : 1140 mm
Výška sedla (mm) : 810 mm
Rozvor (mm) : 1365 mm
Max. stoupavost (°) :  15 ° – pomaleji s lehkým řidičem ano
Přední světlomet 12V, 35/35 W
Brzdové světlo : LED – plus
Směrovky : LED– plus
Pneumatiky – přední / zadní : 110/70-12 / 120/70-12 – 12 “ kola jsou plus 
Typ pneumatiky : bezdušová
Čistá hmotnost bez baterií (kg) :  88 kg
Hmotnost včetně baterií (kg) : 130 kg –  hmotnost opravdu značná…
Hmotnost baterií (kg) : 42 kg –  olovo
Baterie : typ gelový akumulátor –  olovo
Baterie kapacita (Ah) : 20 Ah – kapacita je 1,44 kWh, což odpovídá hmotnosti, 20 Ah akumulátory jsou pro odběr proudu >40 A naprosto nedostačující !!!
Baterie  jmenovité napětí (V) :  72 V  – plus vyšší napětí, které ovšem při odběru proudu 40 A nic nezachrání
Počet baterií : 6× 12V 20Ah
Brzdy přední/zadní : kotoučová – škoda absence rekuperace na zdaním kole…pak by byla kotoučová brzda zbytečná.

Závěr: Podle nás již nadhodnocený výkon při použití olověných akumulátorů. Možnost pozdější záchrany před vyhazování peněz při nákupu nových olověných akumulátorů je náhrada za lithiový. Ale proč si nepořídit rovnou stroj bez olova ? To je na delší a další porovnávání cena/výkon/životnost. 
Absence rekuperace v dnešní době škoda.
Na krátké vzdálenosti, v kopcích s lehkým řidičem nějakou dobu zpočátku pojede docela svižně.

Rychlé srovnání tří elektroskútrů : Co do výdrže akumulátoru a tím pádem pojízdnosti elektrického skútru bude paradoxně nejlepší ten nejslabší 🙂 🙂

Zdroj informací firma : hecht.cz




2. Racceway CITY SPORT RACING 

Firma Racceway nabízí mnoho typů (i do 25 km/h), tak opět vybereme typické ukázky produktové řady.

TECHNICKY TÉMĚŘ SHODNÝ S ELEKTROSKÚTREM HECHT EQUIS (hodnotíme pohon ne plechy/plasty atd.  pozn. red.)   

Racceway-CITY-SPORT-RACINGCena s DPH  : 28 900 Kč (cena je pouze orientační [4. 4. 2019])
Kapacita baterie : 20 Ah  kapacita je 1,44 kWh (v olovu)
Typ baterie : Olověná
Napětí baterie : 72 V plus
Vyjímatelná baterie : Ne
Výkon : 1 600 W  příkon odpovídající možnostem (nemožnostem) olova 
Maximální rychlost  : 45 km/h  
Maximální dojezd : 65 km  s olovem < 45 km spíše < 40 km
Hmotnost:  112 kg  poměrně dost, což je způsobeno použitím olova
Nosnost: 150 kg
Stoupání : 23 %
Doba nabíjení : 9 h
Brzdy : Přední brzda Disková / Zadní brzda Bubnová
Výška : 1 100 mm
Délka : 1 850 mm
Šířka : 480 mm
Přední kolo / Zadní kolo : 10″  – na našich sinicích je to malé kolo opravdu znát 🙂 

Závěr: viz v bleděmodrém elektroskútr HECHT EQUIS

Výrobce elektroskútrů a výhradní dodavatel:  motoe.cz 
Nabízí např. :   alza.cz 


3. Elektroskútr SXT VIPER (starší model)

ELEKTROSKÚTR SXT VIPER
ELEKTROSKÚTR SXT VIPER

Cena s DPH (21 %) :  39 989 Kč (cena pouze orientační [2. 4. 2019])
Konstrukce : Ocel a hliník
Hmotnost : 98 kg
Rozměry : 174 x 72,5 x 110 cm
Motor : 1200 W bezkartáčový nábojový (hub) motor – konstantní výkon 1200 W / max. 2000 W  Zřejmě řídící jednotka s tlačítkem pro krátkodobé zvýšení výkonu na 2 kW, což je rozhodně plus pro jízdu, ale velké mínus pro olověný akumulátor.
Nosnost : 150 kg
Brzdy : hydraulická kotoučová / bubnová brzda
Baterie : 60 V 20 Ah lead acid baterie (60 V x 20 Ah = kapacita baterie 1200 Wh. ) Ano, správně kapacita v olovu 1,2 kWh.
Doba nabíjení : 6-8 hod.
Max. rychlost : 45 km/h
Max. dojezd : 60 km (v závislosti na terénu, teplotě a užitečném zatížení) U tohoto elektroskútru se nejspíš začne dojezd zkracovat od počátečních maximálních  40 km (a spíše méně) a méně.
Výbava : Hydraulické pérování, alarm, tachometr, klakson, usb nabíjení

Závěr: Vzhledově již hezký  elektroskútr,  stále však s olověným akumulátorem, který je vhodný pouze na pomalou jízdu, bez velké akcelerace, po rovině. Na delší trasy dlouhodobě nevhodný. Malé 20 Ah akumulátory trošku kompenzuje napětí 60 V.
Video z montáže elektroskútru SXT Viper (unboxing) a krátká ukázka z jízdy : youtube 
Nabízí např.:   e-scooters.cz  ,  alza.cz


4. Racceway EXTREME

Racceway-EXTREME-black-Alza_czCena s DPH (21 %) :  39 990 Kč (cena pouze orientační [1. 5. 2019] )
Kapacita baterie : 20 Ah    kapacita baterie je samozřejmě cca 72 V x 20 Ah = 1440 Wh  >> tzn. „olověných“ 1,4 kWh
Typ baterie : Olověná  škoda
Napětí baterie : 72 V plus vyšší napětí,
Vyjímatelná baterie : Ne
Počet osob : 2
Výkon : 1 800 W
Maximální rychlost : 45 km/h
Maximální dojezd : 65 km  s tímto olověným akumulátorem spíše < 40 km
Rekuperace : ano  ano, konečně zmínka o rekuperaci !!!
Hmotnost : 125 kg na malý skútr je to hodně
Max. nosnost :  150 kg
Stoupání : 23 %
Doba nabíjení : 8 h  dle nabíječky
Přední brzda : Disková
Zadní brzda : Bubnová
Rozměry : Výška 1 150 mm, Délka 1 900 mm, Šířka 700 mm
Přední kolo : 110/70-12
Zadní kolo :  120/70-12 

Závěr: Vzhledově hezký  elektroskútr, parametry motoru postačující k jízdě avšak s olověným akumulátorem. Malé 20 Ah akumulátory trošku kompenzuje napětí 72 V, počet akumulátorů zase zvyšuje hmotnost celého elektroskútru. Olověný akumulátor těchto parametrů v elektroskútru dlouho nevydrží. 
Plusy: Pokud je správně dohledáno tak REKUPERACE.

Výrobce elektroskútrů a výhradní dodavatel:  motoe.cz 
Nabízí např.:   alza.cz , onlineshop.cz

Tyto typy asi za olovo jako ukázka stačí….


Elektroskútry omezené rychlostí 45 km/h a s akumulátory na bázi lithia tzn. Li-ion ( LiFePO asi již nikdo nenabízí ).

Je opět znát posun směrem k lithiovým článkům. V hodně typech je již umístěna samostatná lehce vyjímatelná baterie, což usnadňuje spoustu situací při nabíjení či opravě a dále se u hodně typů objevuje ještě další pozice pro druhou baterii. 

Příjemné cenové překvapení je elektroskútr od velké asijské firmy YADEA.  Jedná se asi o první elektroskútr u nás s Li-ion akumulátorem s cenou pod 4o ooo,- Kč

5. YADEA C-line / YADEA C-umi  (osobní prohlídka a minimalistické projetí) 

YADEA-C-line
Elektroskútr YADEA-C-line

Cena : 39 990,- Kč  (cena pouze orientační a stejná pro oba elektroskútry)
Motor :  1,2 kW /  1,2 kW  to je škoda, to je škoda, to je škoda… mít alespoň 1,6 (nebo lépe 2 kW), jednalo by se letos při kupování nového elektroskútru (zdůrazňuji v této rychlostní kategorii) o jasnou volbu, takhle je to opět trochu kompromis…. ale díky ceně vcelku zdařilý…
Max. rychlost : 45 km/h  přesně neměřeno, ale není jistota, že to bude 45 km/h i podle GPS (při zapnutí na stojánku, se tachometr k 45 km/h nějak nedostal ?!?)
Hmotnost : 62 kg / 60 kg  je opravdu lehoučký i s akumulátorem, dovedu si představit jednoduché parkování k chodníku posunutím skútru, bez nutnosti manévrování apod. 

YADEA-C-umi
Elektroskútr YADEA-C-umi

Dojezd :  50-60 km   Je nutné si znovu uvědomit, že NELZE počítat u elektroskútru s maximálním PRAVIDELNÝM dojezdem. Při nabíjení i vybíjení do maximálních hodnot se akumulátory nadměrně zatěžují a jejich životnost zkrátka NEVRATNĚ klesá. 
Doba nabíjení :  5-6 hodin
Baterie : 48V 28Ah Li-ion  použitý akumulátor, napětí 48V je pro slabší motor dostačující a není nijak moc přetěžovaný.
Kapacita :  cca 1,3 kWh  váhám, zda je to dost, ale spíše ano 🙂 pro většinu jízd bude zcela vyhovovat
Rozměry 1680 x 680 x 1050 mm (délka x šířka x výška)
Brzdy Přední: hydraulická kotoučová ø170 mm / Zadní: bubnová
Pneumatiky : P/Z 3.00 – 10″, bezdušové
Alarm AQ system
Osvětlení : LED
Displej : LCD, modře podsvícený 

Závěr:
Technické plusy :  rozhodně Lithiový vyjímatelný akumulátor a opravdu nízká hmotnost obou typů elektroskútrů. Dále firma nabízí alespoň pocit určité záruky při možné opravě.

Technické mínusy : Slabší motor a absence rekuperace. U ostatního se dá přivřít oko. 
Pro ty, kdo budou tvrdit, že to jede, tak mají pravdu. Hodnotím hlavně praktikou stránku, a i když se náš elektroskútr při jízdě po čisté rovině zastaví na změřených 48 km/h při okamžitém odběru 1,2 kW, tak by se mohlo zdát, že je vše OK.
Jenže… při mírném zvlnění silnice do kopce, již následuje okamžitě odběr 1,6 kW, při větším zvlnění 2kW a přijde kopec a pro dodržení více než 40km/h má již odběr 2,…  2,5,… 2,8 kW a více.
Dále… při rozjezdu např. na semaforech je náš elektroskútr schopen dát okamžitý krátkodobý příkon přes 4 kW, takže před automobilem ve městě vyrazí a je na dalších světlech dříve než auto za ním zařadí. Díky tomu nepřekáží, což 1,2 kW motor zkrátka nedokáže a rozjezd je plynulejší, úspornější a pomalejší.

Praktické postřehy : díky hmotnosti snadné usazení na stojánek (v případě popojíždění po městě oceníte), oba typy mají jakousi obdobu parkovací brzdy u automobilu (v životě jsem ani v kopcích nepotřeboval, nechápu důvod),  malý prostor pod sedlem pouze pro dvě housky, zbytek vyplňuje akumulátor (nepodstatné pro jízdu, ale škoda), rovný prostor na nohy (jednoduché položení tašky bez nutnosti přemýšlení).
Na můj vkus zbytečné možnosti různého odemykání a zapínání, parkovací automatické brzdy, alarm atd (čím víc funkcí, tím víc pravděpodobnost poruch). Ale někoho to baví stejně, jako velký displej v automobilu.

Já preferuji zapnout klíček a jet. Moje sedlo se otvírá „tajným“ očkem vzadu (otevření zabere cca 1 sekundu – prozradím příště) což při zastávkách velice oceňuji. Je mi jedno zda je displej podsvícen modře nebo fialově (je modrý 🙂 ), zda na něm běhá barevná hudba s grafikou v HD,  pokud elektroskútr funguje, tak totiž není vůbec nutné o něj zavadit za celou jízdu pohledem 🙂

Nabízí např. outdoor-liberec.cz  yadea.cz 
Dovozce : aspgroup.cz




 

6. Racceway SMART white

Racceway-Smart-white
Elektroskútr Racceway Smart

Cena s DPH (21 %) : 49 900 Kč (cena pouze orientační)
Kapacita baterie : 28 Ah tzn. Kapacita baterie pouze cca 1,35 kWh
Typ baterie : Lithiová 
Napětí baterie : 48 V
Vyjímatelná baterie : Ano
Výkon : 1 200 W no, je to hraniční výkon pro pohyb po rovině
Maximální rychlost : 48 km/h  spíše max 45 km/h asi překlep
Maximální dojezd : 65 km opět uváděno nereálně použitelné laboratorní maximum
Hmotnost : 70 kg  konečně odlehčeno, jen doufejme, že ne na úkor pevnosti kontrukce 🙂
Max. nosnost : 135 kg
Stoupání : 9 %  
Doba nabíjení : 5 h
Přední brzda : Disková
Zadní brzda : Bubnová
Výška : 1 200 mm /Délka 1 650 mm / Šířka 685 mm
Velikost kol Přední /Zadní : 10″  škoda malých kol

Závěr: Plus akumulátor lithium. Mínus zřejmě bez rekuperace.
Podobný elektroskútrům YADEA, Kapacita akumulátoru je vyvážená k výkonu, delší trasu než 50 km s ním rozhodně pravidelně podnikat nikdo nebude, rychlost do jakéhokoliv kopce se bude značně snižovat, není pro těžší váhy, ale je částečná jistota několika let používání akumulátoru a pro někoho může být plus vyjímatelný akumulátor s hmotností cca 10 kg, což se již dá i odnést na nabíjení.

Výrobce elektroskútrů a výhradní dodavatel:  motoe.cz 
Nabízí např.:   alza.cz  , onlineshop.cz , ebike-shop.cz


7. Racceway CENTURY white

Racceway-CENTURY-white
Elektroskutr Racceway CENTURY

Cena s DPH (21 %) :  59 990 Kč (cena pouze orientační)
Kapacita baterie : 20 Ah tzn. Kapacita baterie pouze cca 1,2 kWh při vyšší ceně elektroskútru oproti předchozímu modelu ?!? 
Typ baterie : Lithiová 
Napětí baterie : 60 V
Vyjímatelná baterie : Ano dle info je hmotnost 7,5 kg s možností umístění ještě druhého akumulátoru. PLUS
Výkon : 2 000 W   minimální výkon pro rozumný pohyb do kopce, i když potřebný odběr 33,3 A dá takto malému akumulátoru ve finále zabrat.
Maximální rychlost : 45 km/h  
Maximální dojezd : 40km konečně správné laboratorní číslo, s 1,2 kWh akumulátorem je to sice strop, ale po rovině s lehkým jezdcem to zvládne.
Hmotnost : 80 kg  oproti předchozímu modelu asi těžší motor o 800 W 🙂
Max. nosnost : 150 kg
Stoupání : 20 %  to musím už konečně někde zkusit 🙂 
Doba nabíjení : 6 h
Přední brzda : Disková
Zadní brzda : Bubnová  
Výška : 1 200 mm /Délka 1 650 mm / Šířka 685 mm
Velikost kol Přední /Zadní : 10″  škoda malých kol

Závěr: Plus vyjímatelný akumulátor lithium a možnost umístit ještě druhý. Mínus zřejmě stále bez rekuperace s malou kapacitou baterie.
Kapacita akumulátoru je opravdu malá, ačkoliv výkon motoru je už na hranici použitelnosti. Dojezd je reálný (maximální ani o km víc) a do kopce se bude plazit již rychleji…

Výrobce elektroskútrů a výhradní dodavatel:  motoe.cz 
Nabízí např.:   alza.cz  , onlineshop.cz 


8. ELEKTROSKÚTR SXT GEKKO V3

elektroskutr_sxt_gekko_v3_01-500x500
Elektroskútr SXT GEKKO V3

Cena s DPH (21 %) :  58 499 Kč (cena pouze orientační)
Konstrukce : Ocel a hliník, plast
Hmotnost : 73 kg (včetně odjímatelné baterie) výhoda
Rozměry : 169,5 x 68 x 125,5 cm (výška 145 cm se zrcátky)
Kola :  2,15 -10″  Bezdušová nafukovací pneumatika  malé pneu : výhoda pro kroutící moment, nevýhoda pro české děravé silnice
Motor :  Bezkartáčový DC nábojový motor (konstantní 1200 W / max. 2000 W standardní výkon pro 48 V 
Nosnost : 150 kg
Brzdy : Hydraulická kotoučová / bubnová brzda
Baterie : 48V – 28 Ah Lithium Iontová 1248 Wh (váha odjímatelného akumulátoru je 10,5 kg)  1,2 kWh kapacita je na hranici dojezdu
Doba nabíjení 6 hodin
Max. rychlost 45 km/h
Max. dojezd :  50 km (v závislosti na terénu, teplotě a užitečném zatížení a jízdním stylu) pro 1,2 kWh akumulátor to bude dosažitelné maximum
Výbava : Hydraulické pérování, alarm, tachometr s LCD, klakson, přenosná baterie,bezklíčkové startování tlačítkem (elektromotor se nestartuje, měla by se asi začít používat správnější terminologie, např.  bezklíčkové zapnutí elektroskútru tlačítkem, takto se po usednutí do elektromobilu a „otočení“ klíčku stále používá věta: „… a máme motor nastartovaný a můžeme přidat plyn … „, a ani jedno z toho se u elektromobilu neděje. ) , Kompletní dokumentace COC list pro registraci, 2x klíč
Potřebné řidičské oprávnění :  skupina AM , B

Závěr: Průměrné hodnoty výkonu i kapacity pro tuto cenovou relaci.
Plus je vyjímatelný akumulátor.  Mínus je výkon motoru krátkodobě pouze 2 kW.

Nabízí např.:  e-scooters.cz


Základní výběr firmy NIU (NIU M series – Ms / Mpro, NIU M+,  NIU N serie, ) Jednotlivé modely se liší kapacitou a umístěním akumulátoru, výkonem motoru a cenou. Opět se koukneme pouze jeden vybraný typ. 

9. Elektroskútr NIU M+ 

Electric-scooter-NIU-M-plus
Elektroskútr MIU M+

Cena s DPH (21 %) : 64 990 Kč (cena pouze orientační [10. 5. 2019] )
Maximální rychlost :  45 km/h
Kapacita baterie : 42 Ah  Kapacita cca 2 kWh začíná být použitelná
Typ baterie : Lithiová
Napětí baterie : 48 V  Při takovéto kapacitě škoda, ale díky malému výkonu motoru se nejedná o chybu
Vyjímatelná baterie : Ano   PLUS
Počet osob :  2  sednou si
Výkon : 1 200 W   to je při ceně skútru zklamání a asi zásadní důvod proč se nestane prodejním hitem
Maximální dojezd : 100+ km  první z „levnějších“ elektroskútrů, který má dojezd 100 km.  To  je trošku, hodně, více, převíce nadsazeno a i přes malou hmotnost se elektroskútr přes 100 km v reálných podmínkách nedostane.
Hmotnost : 60 kg  opravdu hodně malá hmotnost 
Max. nosnost : 150 kg
Stoupání : 20 %
Doba nabíjení : 4 h
Přední brzda : Disková
Zadní brzda : Disková
Rozměry : Výška 1 130 mm / Délka 1 800 mm /Šířka 700 mm
Přední kolo : 90/90-10: 2.15×10
Zadní kolo : 90/90-10: 2.15×10

Závěr: Podle výrobce to má: Chytrý stojan, inteligentní klíček, nejlepší lokátor, chytrá světla, inteligentní baterie, titanové rameno, vylepšená jízda, tempomat (tzn. jak z nedostatku rychlosti udělat přednost 🙂 ), SMART NIU v mobilu a další a další a další superlativy.
Jediné co nemá je vyšší napětí akumulátoru a hlavně vyšší výkon motoru 🙂

Plus: Lithiový akumulátor
Mínus: Malý výkon elektromotoru

Odkaz na video (ani není nutné překládat, stačí pouze kouknout) youtube

Výrobce/dovozce : niuskutry.cz ,  oficiální web: niu.com
Nabízí např.:   alza.cz  ,  ecocentrum.cz (nabízí pouze M series)


10. Elektroskútr NIU N series

Electric-scooter-NIU-N-series
Elektroskútr NIU N series

Cena s DPH (21 %) : 74 900,-  Kč (cena pouze orientační)
Maximální rychlost :  45 km/h
Napětí baterie : 60 V  Plus vyšší napětí sady
Kapacita baterie : 29 Ah  Kapacita cca 1,8 kWh je pro elektroskútry do 45 km/h již použitelná
Typ baterie : Lithiová (články panasonic  NCR18650PF)
Vyjímatelná baterie : Ano   PLUS
Počet osob :  2  
Elektromotor : Bosch GmbH
Příkon motoru :  1500 W / 2400 W maximálně,  (asi opět krátkodobě) to je při vyšší ceně elektroskútru zklamání a asi zásadní důvod proč nepůjde na dračku, škoda… S 3 kW motorem by měl sice odběr proudu 50A, ale to by Li-ion akumulátor chvilkově zvládal (hlavně při rozjezdech) a jízda by byla „o něčem jiném“
Max proud : 40 A  krátkodobě to akumulátor snese, odběr při příkonu 1500 W je 25 A, což je rovněž pro 30Ah akumulátor docela v pohodě
Maximální dojezd : 70 km  to by s lehčím jezdcem po rovině asi šlo (ale opět připomínáme, pouze párkrát, ne pravidelně !! ) 
Hmotnost : 95 kg  asi odpovídá provedení, ale při spotřebě se počítá každé kilo navíc !
Max. nosnost : 155 kg
Stoupání : 15 %
Přední brzda : Hydraulická kotoučová brzda
Zadní brzda : Hydraulická kotoučová brzda
Rozměry : Výška 1 130 mm / Délka 1 800 mm /Šířka 700 mm
Přední kolo : 90-12 Ráfek: 2.15×12  aspoň 12″ 🙂
Zadní kolo :  90-12 Ráfek: 2.15×12
Osvětlení : kompletně LED technologie  Rozhodně plus, svítí stejně špatně jako žárovka, ale aspoň má menší spotřebu 🙂 
Port : USB pro nabíjení  v dnešní době praktická drobnost

Závěr: 
Plus : Napětí akumulátoru, použitelný výkon motoru, vyjímatelná baterie.
Mínus : CENA, za elektroskútr do 45 km/h, který je vhodný na dojíždění max 20-25 km tam a zpět už je to opravdu hodně.

Výrobce/dovozce : niuskutry.cz ,  oficiální web: niu.com
Nabízí např.:   alza.cz 

Videa o elektroskútru NIU N na youtube např : kanál Motor Live (Nutno asi některé pasáže přeskakovat)




Dva elektroskútry od italského výrobce spadající do kategorie M 

11. Askoll eS1 / Askoll eS2

Askoll-eS1
Elektroskútr Askoll eS1

Cena s DPH (21 %) : 64 160,- / 79 240,- Kč (cena pouze orientační)
Maximální rychlost :  45 km/h  
Dojezd : 50 km v režimu ECO  / 80 km  v režimu ECO  opravdu žádný ECO u skútrů do 45 km/h není pokud se jako „ne-eko“ nepovažuje styl jízdy brzda, proud…
Výkon : 1,5 kW / 2,7 kW  1,5 kW hraniční pro použití ve zvlněném terénu / 2,7 kW optimální pro elektroskútr do 45 km/h 
Jízdní režimy : ECO, NORMAL, POWER  přeloženo : hodně pomalu, stále pomalu, po rovině do 45 km/h
Rozměry pláště : Přední 80 / 80 – 16″ | Zadní 90 / 80 – 16″  velká kola opravdová přednost oproti 10″
Počet osob : 1  / 2  rozumné číslo / v případě potřeby to dvakrát za rok lze použít

Askoll-eS2
Elektroskútr Askoll eS2

Výška sedadla : 760 mm
Přední světlo : Halogen
Zadní světlo : LED
Váha : 72 kg /77.6  Paráda 
Rozvor náprav:  1245 mm

Závěr: Dva zajímavé typy elektroskútrů s netypickým designem, výkonově (hlavně druhý typ) použitelné a asi maximum v kategorii do 45 km/h. Otázka je zda se vyplatí za 80 tisíc zdržovat 45 km rychlostí… 🙂

Nabízí např.:  elektrokola-skutry.cz   ,  emotionbikes.cz , 
Oficiální web: askollelectric.com


Tento rok se rovněž stále prodává elektromotorka SOCO, spadající do kategorie elektroskútrů a i když je možnost softwarového navýšení rychlosti, je prodávána v kategorii do 45 km/h.

12. Elektromotocykl Super SOCO TC

Elektromotocykl super soco tc elektroskutr electric scooter
Elektromotocykl super soco tc

Cena s DPH: 79 990 Kč
Dostupnost elektromotorky: Skladem u dodavatele
Konstrukce:  Uhlíková ocel a hliník  a určitě plast 🙂 
Hmotnost: 84 kg ( 70 kg bez baterie) opět poměrně lehký stroj, váha akumulátoru 14 kg 
Rozměry: 1926 x 710 x 1100 cm, světlá výška 1320 mm,  výška sedadla 770 mm
Přední pneu: 90/80-17″  Zadní pneu: 110/70- 17″
Přední ráfek MT1,5- 17″ Zadní ráfek MT2,5 – 17″ 17″ kola jsou rozhodně výhoda
Kola : Hliníková slitina přední pneu: 70/100-17″ a zadní pneu: 100/70- 17″. Bezdušová nafukovací pneumatika 17 palců.
Motor: Bezkartáčový DC hub motor BOSCH. Výkon motoru max. 3000 W  výkon už je na hranici použitelnosti i do kopců
Nosnost: 170 kg
Brzdy: Hydraulická kotoučová brzdová soustava vpředu 240mm a 180mm vzadu.
Baterie:  60V – 30Ah Lithium Ion 1800 Wh. kapacita akumulátoru v elektroskútru pod 2 kWh při této ceně je opravdu na hranici
Bateriové články: Typ 18650 (identický z modelu Tesla S).
Hmotnost akumulátoru 13 kg (odnímatelné s možností externího nabíjení)  Výrobce Panasonic / Samsung
Doba nabíjení: 5 hodin (Nabíječka 230V 4A) nabíjení spíše 7 hodin
Max. rychlost: 45 km/h  zase nepochopitelné omezení ovšem je možnost softwarového „odemknutí“ až na max 70 km/h
Max. dojezd: 80 km při 45 km/h (řidič 70 kg, rovný povrch při 23 ° C a nová baterie)  i při vyšší kapacitě akumulátoru, než u předchozí elektromotorky je stále reálný dojezd trochu nadhodnocen, bude nejspíš max 70 km
Stoupání: 15°
Výbava:  Digitální / LCD tachometr, Hydraulické brzdy , Hydropneumatické dvojité zavěšení, přenosná baterie, Kompletní dokumentace COC list pro registraci, 2x klíč, Alarm, Inteligentni LED světlomety automatické přepínání tlumených a dálkových světel, možnost rozšířit o druhou baterii,
opět možnost rozšíření o druhou baterii, to se při její nízké hmotnosti zdá použitelné. Cena dalšího akumulátoru s možností jednoduchého vložení do elektroskútru a zdvojnásobení kapacity v roce 2018 30 000,- Kč (doplněno čtenářem a zájemcem o tuto elektromotorku, tímto děkujeme)

Závěr: Viz předchozí elektrický stroj: Použitelná elektrická motorka, u které se opět projeví jako hlavní  nevýhoda v prodejnosti cena/výkon. Lithium Ion akumulátory mají alespoň předpoklad delšího používání.

V nabídce a více info: www.trendpark.cz  www.e-scooters.cz,


Opět moc děkujeme všem za inspirace, přivření očí při zjištění nedostatků a další náměty pro doplnění !!!! Různých typů je mnohem více, ale je důležité rovněž zohlednit z praktického hlediska záruku a servis. Což podle některých dotazů, které dostáváme, je možná to nejtěžší !

V další části se dostaneme do kategorie elektroskútrů vyšších rychlostí  (nad 45 km/h) s Li-ion akumulátory a kategorie vyšších cenových hladin… 🙂

Fotogalerie recenze elektroskútrů v roce 2019 v ČR do rychlosti 45 km/h



 

Chudá (kvalitou i kvantitou) nabídka a recenze elektroskútrů v roce 2019 v ČR 

4 komentáře: „Nabídka a recenze elektroskútrů na českém trhu v roce 2019 – část 2

  1. Dobrý den, ma tu nekdo zkusenost s e-babetou? Zajima me zejmena jak je kvalitni a jestli se na ni něco nesype? Vím že je slabá a olovená baterie není žádná výhra, ale chci ji pořídit mamince(nemá ŘP), takze to že jezdí pomalu je vlastně výhoda a olovená baterie mi prijde z hlediska ceny repase mnohem prijemnejsi varianta než drahá lithiova baterie. Za zkusenosti a rady předem dekuji.

    1. Zdravím, zkušenost konkrétně s e-babetou nemám, ostatně jedná se vlastně o elektrokolo a ne elektroskútr. Pokud jsem se správně již dříve díval, tak to bude vše čínské, motor má 250 W, takže do kopcůto žádný „tahoun“ nebude… ale po rovině asi 25 km/h téměř zvládne.
      Co ale mohu s klidem posoudit je olověný akumulátor. Ten má kapacitu cca 0,5kWh (v nejlepším stavu) a vzhledem k celkové hmotnosti to bez šlapání rozhodně neujede deklarované desítky kilometrů. Můj odhad je cca 20km a méně. A to pouze první sezonu. Pak jde zkrátka kapacitně jenom dolů.
      Po prvním roce jízdy s olovem jsem s obavou přešel na lithium a po pěti letech toho opravdu nelituji… ale to je na delší povídání… viz příspěvky http://elektroskutrista.cz/category/elektroskutr-io-1500-gt/
      Moc jsem nepomohl, ale třeba se ozve někdo s konkrétní zkušeností… S pozdravem El

  2. Ahoj e-skútristi,
    po důkladném průzkumu trhu a po přečtení bezpočtu článků (včetně všech tady) na téma elektrický skútr jsem se rozhodl koupit Piaggio Liberty 125. Navzdory tomu zůstávám fanouškem elektromobility, ale prozatím jen jako teoretik. Ještě chvilku počkám, až ty baterky budou silnější, výroba levnější a e-skútry praktičtější. Mezitím se pořádně naučím jezdit na benzíňáku a pak s radostí přesedlám na eletriku.

  3. Zdravím všechny mám hecht citis od března zatím najeto 1300 km denně v provozu denně najedu zhruba a 15 km hned nabijim jezdím po rovině tachometr ukazuje při bezvětří 48 km/h jezdí
    m na něm do práce a kolem komína baterie zatim v dobré kondici nemůžu si stezovat uvydím po zimě přez zimu ho uskladnim ve vytápěné místnosti a budu 1x za měsíc dobíjet .

Napsat komentář