Rok 2014 a první úprava elektroskútru.
Elektroskútr byl pořízen bez funkčního akumulátoru a ihned osazen akumulátorem novým. Dále byly opraveny téměř všechny přepínače světel atd. z důvodu nevodivosti v důsledku zřejmě špatného materiálu i uskladnění elektroskútru.
Osazení elektroskútru IO 1500 GT novým akumulátorem
Do elektroskútru byly zakoupeny a namontovány gelové, bezúdržbové, olověné akumulátory 4 x 12 V – 33 Ah. Nejprve bylo provedeno rutinní formování všech článků a následně umístění do elektrického skútru. Část kabelů byla použita, část vyrobena nově. Pro upevnění byla použita oboustranná lepící páska na spodu akumulátoru, aby se zabránilo po následném přichycení posunu po dně držáku.
Nadšení z prvních jízd a hojné používání tlačítka pro zvýšení příkonu, akumulátorům rozhodně na životnosti nepřidávalo. Nyní po několika letech víme, že byl příkon se stisknutým „turbo“ tlačítkem asi 2800 W a tedy odebírán proud 58 A. Ale kdo měl vydržet plazení do kopců, když to s „turbem“ jelo podstatně rychleji 🙂
To byl první krok k úspěšnému snížení kapacity akumulátorů v elektroskútru.
Dále byla v elektroskútru pod sedadlem stále připravena procesorová nabíječka 9 A / 48 V a prováděno pravidelné dobíjení po každé krátké jízdě a tím pádem prodlužování životnosti akumulátorů. Olověným akumulátorů samozřejmě prospívá, pokud jsou stále v nabitém stavu. Až po třech měsících, kdy úbytek kapacity skútru již nebylo možné „okecávat“, nás napadlo vzít do ruky voltmetr a zjistit, že úžasná procesorová nabíječka končí s napětím na 60 voltech. A do té doby neustále nabíjí a nabíjí a to docela slušným proudem cca 2 A i více. Díky tomu se zřejmě některý z akumulátorů elektroskútru přebíjel a jiný nedobíjel.
To byl druhý krok k dalšímu snížení životnosti kapacity bezúdržbových akumulátorů v elektrickém skútru.
Jak jel elektroskútr s novým olověným akumulátorem na počátku života.
Musím konstatovat, že dostatečně, zvládl dojezdy přes 30 km s převýšením několika set metrů a průměrnou rychlostí nad 30 km/h. Protože se pohybujeme v kopcovitém terénu, byl odebírán prakticky při každé jízdě trvalý proud 40 A, který poskytoval příkon do motoru přesně 2 kW a po stisknutí „turba“ a odběru 58 A se hnal skútr do kopce skoro 40 km/h.
A jak jel elektroskútr s novým olověným akumulátorem po třech měsících a po cca 1500 km.
Nejprve se občas v kopci elektroskútr vlivem podpětí vypnul a dále následoval pochod vedle jedoucího skútru. Později následoval pochod vedle skútru s pomáháním a následně s docela namáhavým tlačením.. Kapacita jednotlivých akumulátorů klesla různě pod 9 Ah, takže elektroskútr se byl schopen doplazit pouze necelých 10 km a stále to klesalo. Začalo být jasné, že v kopcích to přes olověné akumulátory nepůjde a sezóna byla po cca 2700 najetých kilometrech ukončena.
Stav tachometru začátek/konec : 1000/3764 km
Stav olověného akumulátoru začátek/konec : 33 Ah/méně než 10 Ah
Fotografie z přestavby olověného akumulátoru v elektroskútru.
Fotil, elektroskútr tlačil a testoval: elektroskutrista.cz a spol.