2. sezona na elektroskútru
– rok 2015 a nutná výměna akumulátoru v elektroskútru.
Osazení elektroskútru IO 1500 GT novým akumulátorem LiFePO4
Po prvních ujetých cca 2500 km olověný akumulátor odešel do věčných lovišť s kapacitou nejhorší/nejlepší článek cca 6/9 Ah, což již nestačilo ani na zdolání trasy 6,5 km s převýšením cca 250 m. Bylo rozhodnuto osadit novým LiFePo4 16 x 3,2 V / 40 Ah značky Winston zakoupenými na www.ev-power.eu. Akumulátory do elektrického skútru byly nejprve formovány, spojeny paralelně a k vybíjení použitá žárovka 5 kW. Po přepojení do serie a prvním zkušebním vybíjení byla kapacita LiFePo4 akumulátoru cca 46 Ah při konečném napětí 2,8 V/čl. a vybíjecím proudu 25 A.
Potom byly vytvořeny bloky za 4 kusů článků, umístěny do skutru na původní místo olověných akumulátorů a propojeny viz foto dole.
Na www.ev-power.eu byl rovněž zakoupen i první balancer. (Více o balancování zde >> )
Oprava elektroskútru
Další úprava byla provedena výměnou nové otočné rukojeti na pravé a pevné na levé straně. Bylo podezření na nefunkčnost, ale jak se později ukázalo, jednalo se pouze o problém kabeláže elektroskútru. (ta je mimochodem značně odfláknutá a hlavní svazek je krátký, vedený napříč pod skútrem, zamotaný a navíc nastavovaný, pozn. red.) Problém je popsán na videu Oprava elektroskútru zde >>
Doplnění přesného měření spotřeby elektroskútru
Pro měření spotřeby byl dále od firmy e-skútr zakoupen vodotěsný wattmetr, který zobrazoval přímo odebrané ampérhodiny, takže pokud se nezapomněl před jízdou vynulovat, odpadla veškerá nejistota o dojezdu elektroskútru. Tato drobnost značně ovlivnila pohodovou jízdu, bez nutnosti strachování zda se elektroskútr zvládne vrátit či nikoliv.
Stav tachometru začátek/konec : 3764/6480 km
Stav LiFePO akumulátoru začátek/konec : 45 Ah/více než 40 Ah
Fotografie z výměny LiFePO akumulátoru v elektroskútru a úprav.
Fotil, pájel a testoval: elektroskutrista.cz a spol.
Nabidka elekto skútrů je zajímavá. Bohužel převážně s těžkýma a málo výkonýma bateriemi. Když je zájem o litium baterie tak cená je vskudku lidová, od 50 do 130 tisíc. Nejen to jedná se o stroje které je nutno příhlásit na číslo a pojštění. Kdo si to může dovolit? Vlasnim skutr ,,Prince“ jeho baterie má 20 kg které denně nosím do 4 patra na nabití. Nikdo mě neporadil zda je možno je nahradit za litium. Vím o skutru za 45 tisíc s litiovkama, ale číslo, pojištění (800 kč/rok) TK co provoz prodražuje. A vzhledem
návratu domů ( 17hod) jak přistavit na TK ? Tak v tom je problém. Tak hledám stroj do 30 tis který není nutno přihlašovat a má hlavně litium baterii.
¨Zdravím, určitě bych se vůbec nebál nahrazení olověné baterie za LiOn. Stačí zachovat stejné volty a pak již jen hledat vhodný rozměr. Akumulátor bude rozhodně menší, o hodně lehčí a nejspíše i s větší kapacitou. Akubloky jsou většinou kompletně hotové, pouze je nutné dokoupit novou vhodnou nabíječku, pokud není v sadě s akumulátorem. Pokud tento elektroskútr plně vyhovuje, tak bych to rozhodně řešil výměnou akumulátoru. I já jsem po prvním roce přešel na lithiový a je to opravdu obrovský rozdíl. Již pět let stále téměř stejná kapacita…
Proč je cena elektrických skútrů tak nesmyslně nadhodnocená je na dlouhé povídání, každá nová technologie byla v počátcích drahá. No jo, ale jezdím na patnáct let starém elektroskútru a to mi už moc jako novinka nepřipadá :-)…
Dobrý den pane Elektroskútristo.Mám úplně stejný model skútru jako vy.Mám nějaké potíže.Můžete mi napsat a podělit se o nějaké zkušenosti?Děkuji.
Mám elektro skůtra LIFEPO4 baterií 48 V 45 Ah mám ho několik let jsem s ním spokojen ale samozřejmě jednou baterie dojdou a nevím kde bych sehnal novou prosím o informace kdo je vyrábí či prodává děkuji předem za radu Viktorin