3. sezona elektroskútru
– nová nabíječka na elektroskútr, wattmetr, balancery.
Finální instalace balancerů v elektrickém skútru.
Finální instalace balancerů byla provedena až po jedné sezóně. Sice to není zcela ideální stav, ale nové akumulátory byly pečlivě hlídány manuálně a dobíjeny na max napětí 3,5 V/čl. , takže nedocházelo k jejich přebíjení.
Více o balancování LiFePo akumulátoru zde >>>
Zakoupení originální nabíječky pro LiFePO4 akumulátory pro hlavní nabíjení elektroskútru.
Původní záměr byl jednoduchý. Pořídit slabší originální nabíječku LiFePO4 článků, která zvládne jak nabíjení akumulátorů v elektroskútru, tak jejich balancování pomocí instalovaných balancerů. Vycházelo se z grafu nabíjení této nabíječky, kdy se po dosažení napětí cca 55V má proud plynule snižovat. To se ovšem neděje a proud je až do konce větší než 1 A. Je to sice málo, ale balancery rovněž nedodržují předepsané hodnoty udržet napětí při proudu max 1,6 A a dovolí článek přebíjet.
Takže nabíječka je od této doby plně používána, ale opět je elektroskútr nabíjen pomocí speciálního omezovače TimeCharger (časové nabíjení, vysvětlení později, pozn.red.) . Kompletní popis naší „Nabíjecí stanice“ a problematiky nabíjení LiFePO4 později.
Výměna pneu a úprava zadní nápravy
Nutná výměna původních pneumatik. Tvrdé, kluzké na suchu, nepoužitelné na mokru. Vybrány pneu Michelin, hlavně z důvodu, že se nechtělo nijak experimentovat a po nynější zkušenosti s mokrým asfaltem to není špatná volba.
Výměna přední penumatiky elektrického skútru je snadná, výměna zadní penu u elektrického skútru s motorem v kole je trošku komplikovanější. Kromě sundání zadního kola s motorem je nutné rovněž uvnitř elektroskútru odpojit silové kabely a konektor k sondám do motoru. Rovněž se nepodařilo v pneuservisu dát zadní kolo do přístroje (překáží nerozebiratelná hřídel) a veškerá výměna proběhla spíše poloručním způsobem.
Při montování zadního kola zpět, byly ještě vyrobeny centrovací podložky (viz. obr.) a kolo alespoň částečně posunuto na pomyslný střed osy elektroskútru.
Instalace wattmetru
Bylo nutné kontrolovat skutečný možný dojezd elektroskútru. Kapacitní zkouška provedená před zahájením sezóny potvrdila stále kapacitu minimálně 40 Ah a díky tomuto wattmetru bylo možné přesně určit kolik se ještě ujede a navíc sledovat další užitečné údaje: okamžitý proud a napětí.
Podle odebraných Ah bylo rovněž možné okamžitě a jednoduše určit dobu dalšího nabití do plné kapacity.
Tímto se tento rok posunulo využití o velký krok dále, protože bylo možné na pár kilometrů přesně určit dojezd a s použitím gps v telefonu odbourat stres z dojezdu. Zkrátka, pokud se elektroskútr před jízdou plně nabil, odevzdal 40 Ah.
Závěr sezóny s elektrickým skútrem.
Tento rok se na elektroskútru najelo necelých 2000 km, hlavně z důvodu častého používání na kratších trasách. Jediná oprava byla výměna „načatého“ náhonu tachometru, která byla naštěstí zcela jednoduchá (viz. foto). A znovu tento rok nepozorována žádná zásadní změna kapacity akumulátoru a během roku se neprováděla žádná zásadní oprava.
Stav tachometru začátek/konec : 6480/8122 km
Stav LiFePO akumulátoru začátek/konec : více než 40 Ah/více než 40 Ah
Fotografie z této sezóny na elektroskútru.
Elektroskútr fotil, pneu na elektroskútru měnil, sepsal: elektroskutrista.cz a spol.