Nová univerzální nabíjecí třízdrojová stanice
Po zimní přestávce, byl na jaře uveden do provozu nový nabíjecí stojan s kompletní sadou zdrojů potřebných pro nabíjení a údržbu akumulátoru LiFePO. Slouží k rychlému nabití baterie elektroskútru, běžnému nabíjení a pro příležitostné balancování jednotlivých akumulátorů.
Technické parametry speciální univerzální kryté nabíjecí a balanční stanice :
Počet krytých stání : dle potřeby
Počet samostatných nabíjecích jednotek: 3 ks ( BALANC Charger, BASIC Charger, SPEED Charger )
Nabíjecí konektory : 3 x typ konektor ŠR ( 4 x pin – 2 x 2 sloučené) Schema zapojení ŠR konektoru zde
Vstupní napětí : 240 V
Výstupní napětí : 48 V
Výstupní maximální napětí : 58 V / 58,6 V / 60 V
Maximální nabíjecí proudy : 0,5 A / 3 A / 9 A
Maximální výstupní výkon : 50 W / 150 W / 450 W
Použitý materiál : dřevo, kov, plast
Přibližná doba potřebná k plnému nabití (cca 35 Ah) : neomezeně / 12 h / 4 h
Popis jednotlivých zdrojů nabíjecího visanu.
Balanční nabíjecí zdroj (BALANC Charger)
Výstupní maximální napětí 1 A je plně přizpůsobeno balančním členům v elektroskútru a při tomto proudu dosahuje napětí jednotlivých článků LiFePO akumulátoru 3,64 V. To je sice více než předepsaná hodnota výrobce, ale stále je snad v toleranci maximálního napětí.
Toto nabíjení (balancování – pozor neplést si s formováním nových akumulátorů) se provádí cca 2 až 3 x za sezonu. Vícekrát není potřeba.
Základní nejpoužívanější nabíjecí zdroj
Tato originální nabíječka dodává výstupní proud max 3 A a konečné napětí kolísá na cca 58,6 – 58,8 V.
Pro počet článků (16 ks) to znamená napětí při vypnutí na každém jednom článku cca 3,67 V. To je více než je předepsaná hodnota 3,6 V a protože proud je až téměř do konce nabíjení stále 3 A, tak balanční členy nejsou schopny dostatečně přebíjený článek zatížit a článek se může přebíjet. Proto je tento zdroj při nabíjení odpojen většinou při 56 V, kdy je již nabito minimálně 90 % (spíše 95 %) kapacity baterie.
Rychlonabíjecí zdroj (SPEED Charger)
Tento zdroj je používán výjimečně při potřebě opětovného rychlého použití elektroskútru.
Protože není vhodný pro LiFePO akumulátory (konečné dosažené napětí je 60 V , tj. 3,75 v/čl ) je vždy nabíjeno do max napětí 55 V (cca 85 % kapacity). To je pro případné zapomenutí pojištěno ještě běžným časovým spínačem na vstupu zdroje. Ten je nastaven dle ukazatele stavu spotřebované energie po dojetí na palubním wattmetru (cca 450 Wh = 1 hodina nabíjení).
Po dosažení 55 V je nabíjení odpojeno a v případě delší trasy je sada dále nabíjena základním zdrojem.
Konektorová označená sada
Každý konektor je bezpečně zajištěn proti samovolnému vypadnutí či případné neodborné manipulaci.
Vyjmutí konektoru se provede jednoduchým pootočení pojistky a následným lehkých vyjmutím. Počet používaných konektorů není omezen. Délka jednotlivých připojovacích kabelů je zcela individuální. (nejpoužívanější má samozřejmě nejméně vhodný nejkratší kabel, pozn. red. 🙂 )
Fotografie speciální univerzální nabíjecí stanice elektroskútru
Trochu nadnesené recese vyplodil : EL