Pořídit elektrické kolo nebo elektrický skútr (malé recenze)
Elektrokolo nebo elektroskútr ? Je elektrokolo opravdu levnější než elektroskútr ?
Otázka, kterou od začátku používání elektroskútru dostávám často: „A proč elektrický skútr a néé elektrokolo, já mám elektrokolo a ujedu s ním 100, 200 kilometrů a elektrokolo mě stálo mnohem méně než ten a ten elektroskútr…..“.
Já jsem si před lety položil stejnou: „Elektrokolo nebo elektroskútr ?„.
Předem jsem vyloučil „levnější“ typy kol i skútrů, protože většinou nesplňovaly moje „rozumné“ požadavky na přepravu.
Pro ilustraci v současné době bych nebral v úvahu například tyto kola a skútry (je to pouze ilustrační nezaujatý výběr vhodný pro jiný typ využití):
Elektrokola která nevyhovují mému požadavku na dopravu:
Elektrokolo DENVER/SHIMANO
Orientační cena: 9999,00 Kč
Elektromotor s výkonem 250W – asistence v kopcích na nejvyšší stupeň, spotřeba rovněž nejvyšší.
Maximální rychlost ≤ 25 km/h – nedostatečná
Dojezd až 45 km – záleží na stupni propocení trika.
Baterie : Gelová (olověná) 24V s kapacitou 12Ah – nevhodná gelová baterie s ubývající kapacitou.
Více info použitý zdroj: www.avenberg.cz
Elektrokolo City Bike 26″ stříbrné
Orientační cena: 12 500 Kč (500 Euro)
Motor : 36 V 250 W vysokorychlostní bezkartáčový motor
Špičkový výkon 480 W
Baterie : 36 V 16.5 Ah 20 h GEL (Lead-Acid) – obyč. olověný akumulátor, ale lze to napsat krásně…
Max. rychlost : 25 km/h , Dojezd : 35-50 km max rychlost nedostatečná
Váha : 38 kg, Nosnost : 120 kg
Více info použitý zdroj: www.elektrokola-levne.cz/
Elektroskútry které nevyhovují mému požadavku na dopravu :
Elektroskútr (elektrokoloběžka) Sunra 2019 (bez ŘP)
Orientační cena: 19 900 Kč
Maximální rychlost: 25 km/h – 25 km/h je opravdu na silnicí pomalé
Maximální dojezd : až 50 km
Hmotnost 38 kg , Nosnost 120 kg
Typ baterie : gelová, bezúdržbová , Kapacita baterie 4 x 12 Ah – olověný akumulátor
Výkon motoru: 500 W – výkon do kopců nevhodný
Více info použitý zdroj: www.elektropower.cz
Elektroskútr NOVA (bez ŘP)
Orientační cena: 34 900 Kč
Maximální rychlost: 25 až 40 km/h – 40 km/h se asi potichu toleruje
Maximální dojezd : až 60 km
Hmotnost 38 kg , Nosnost 120 kg
Typ baterie : olověná, gelová, bezúdržbová , Kapacita baterie 5 x 20 Ah, Napětí 60 V – olověný akumulátor, ale alespoň větší napětí
Výkon motoru: 900 W – výkon do kopců stále nevhodný a šlapání asi nepohodlné
Více info použitý zdroj: www.elektropower.cz
Řidičský průkaz na tento model není vyžadován ve verzi s rychlostí do 25 km/h. Zároveň tím vzniká povinnost mít na stroji přišroubované šlapací pedály a řetěz dodávané spolu se strojem. – to je tedy podmínka…
Požadavky na elektrický stroj, aneb jaké jsem měl nároky a proč zkrátka nemohlo zvítězit elektrokolo:
- Urazit vzdálenost 7 km a zpět (na „Mlejn“ k malé vodní elektrárně), urazit vzdálenost 12 km do obchodu a zpět po silnici a to vždy bez dobíjení – splňuje elektrokolo i elektroskútr.
- Přeprava různých druhů zavazadel co nejpohodlněji.
Splňuje elektroskútr, možnost dát bez problémů 10 kg tašku „pod nohy“, instalace velkého kufru na druhou přilbu, prostor pod sedlem, možnost jednoduchého přivázání tašky za sebe na sedačku před kufr (a stále vypadat celkem „normálně“ 🙂,
Nesplňuje elektrokolo: možnost pouze batohu a malého nosiče, nutnost šlapání. (osobní vyzkoušení elektrokola s nosičem i batohem, jízda náročná) - Co nejbezpečnější jízda – a zde už jsem začal preferovat elektroskútr: přilba, rukavice (a po seknutí sebou až na zem v zatáčce po dešti je nyní výbava i kvalitní bunda a kalhoty, pozn, red.)
- Alespoň částečný respekt na silnici : splňuje elektroskútr po zkušenostech na kole, které je předjížděno (přehlíženo) kdekoliv na rovině nebo v zatáčce má elektroskútr výhodu vyšší rychlosti a určité „mohutnosti“, elektroskútrista si alespoň částečně může dovolit nepustit před sebe automobil ve zcela nepřehledném místě v zatáčce apod. (nutno říci, že pokud to jen trochu lze, uhýbám co nejvíce), což elektrocyklista tak jednoduše nezvládne. (osobní zkušenost s jízdou do tři metry hlubokého „pangejtu“ po předjetí kamionem, pozn. red.)
- Noční pasivní i aktivní viditelnost : splňuje elektroskútr – denní svícení, přední světlo v noci, zadní obrysové světlo, zadní brzdové světlo a ukazatele směru pro jízdu po městě. To je oproti elektrokolu s „blikačkou“ opravdu zásadní rozdíl.
- Rychlost do městského provozu – splňuje pouze elektroskútr rozjezdy na křižovatce má „lepší“ elektroskútr svižné, narozdíl od elektrokola, které se často uchyluje na chodníky apod.
- Občasná možnost delší trasy s nabitím – splňuje elektroskútr i elektrokolo ale elektroskútr jede zkrátka pohodlněji a námitky, že se dá na kole šlapat i po vybití jsem po vykoušení v našich kopcích zamítnul. Takže zásuvku musí hledat každý.
- Občasná možnost jízdy ve dvou – splňuje elektroskútr i když jízda na elektroskútru ve dvou je jenom „třešnička“ na dortu :-), ale už se několikrát hodila.
A jak je to s cenou ?
Pokud se podíváte dál, zjistíte, že se v podstatě zas tolik neliší cena za kvalitní elektrické kolo a sice asi „méně kvalitní“, ale stále použitelný elektrický skútr.
Důležité je podotknout, že se jedná o porovnávání nových strojů !
Koupení „starého“ elektroskútru třeba bez funkčního akumulátoru je zcela jiná kapitola na dlouhé povídání někdy příště !!!
A samozřejmě nutno zdůraznit, že se jedná o subjektivní hodnocení, náš požadavek byl najít vhodný užitečný dopravní prostředek.
Opět dva ilustrační příklady použitelného elektrokola a elektroskútru pro srovnání ceny.
APACHE Matto E5
Orientační cena: 31 490 Kč
Kapacita a typ baterie : 470Wh (36V/13Ah), rámová Li-Ion LG
Hmotnost vč. baterie 20,6Kg, Nosnost 120Kg
Typ pohonu Bafang 250W, v zadním náboji
Řazení a přehazovačka Shimano Altus M2000, 3×9 rychlostí
Elektrokolo s elektromotorem v zadním náboji
Více info použitý zdroj: ekolo.cz
APACHE Manitou Bosch Active 400
Orientační cena: 51900 Kč
Typ pohonu: Bosch Active – no, to se toho člověk dozví….
Typ baterie : rámová Li-Ion BOSCH Power Pack 400
Kapacita baterie : 410 Wh (36 V/11,3 Ah) – čekal bych za tu cenu víc….
Hmotnost 20 kg , Nosnost 120 kg
Elektrokolo s elektromotorem ve středovém náboji
Více info použitý zdroj: ekolo.cz
Elektroskútr s výkonem 1200 W
Elektroskútr SXT VIPER
Orientační cena: 40 990 Kč
Motor : 1200 W bezkartáčový nábojový (hub) motor – konstantní výkon 1200 W / max. 2000 W Dostačující výkon na rovinu
Hmotnost : 98 kg, Nosnost : 150 kg
Baterie : 60 V 20 Ah lead acid baterie (60 V x 20 Ah = kapacita baterie 1200 Wh. ) Olověný akumulátor
Max. rychlost : 45 km/h, Max. dojezd : 60 km (v závislosti na terénu, teplotě a užitečném zatížení) spíše maximální dojezd 40 km
Více info použitý zdroj : alza.cz
Elektroskútr s výkonem 2400 W a lithiem
Jedná se sice o motocykl, který maličko ztrácí výhodu odvozu tašek jakou má některý typ skútru, ale je možnost instalace velkého kufru, nosiče apod. , takže z našeho pohledu je i tento elektromotocykl stále praktický a použitelný (a ještě nadělá více parády 🙂
Elektromotocykl Super SOCO TS1200R
Orientační cena: 79 990 Kč
Hmotnost : 78 kg (65 kg bez baterie), Nosnost: 170 kg
Motor: Bezkartáčový DC hub motor BOSCH. Výkon motoru max. 2400 W Dostačující výkon
Baterie: 60V – 26Ah Lithium Ion 1560 Wh. 26 Ah možnost rozšíření
Max. rychlost: 45 km/h možnost odblokování
Max. dojezd : 80 km při 45 km/h (řidič 70 kg, rovný povrch při 23 ° C a nová baterie) Dojezd menší ale použitelný
Více info použitý zdroj: www.trendpark.cz www.e-scooters.cz,,
Závěrem elektrokolo nebo elektroskútr:
Objektivní potřeby a subjektivní názory. Ceny nových elektroskútrů (cca 40 000 až 120 000) jsou sice vyšší než nových elektrokol ( cca 30 000 až 80 000), ale dle našeho názoru získáte pořízením skútru dopravní prostředek oproti elektrokolu, které je více určeno na výletování.
Sice Vás přepraví oba stroje na skoro stejnou vzdálenost, za skoro stejnou cenu, ale elektroskútr je přeci jen bezpečnější, rychlejší, důstojnější, příjemnější (nemusíte šlapat), stabilnější, odolnější, pohodlnější, hezčí, ……… 🙂 🙂 🙂
Fotografie použité v článku Elektrokolo nebo elektroskútr
V noci vyplodil: Elektroskútrista
Mne sa elektrokolo vobec nepaci vzhladovo, ked kolo tak klasiku na slapanie.
Ja som sa praveze rozhodoval medzi elektroskutrom a elektokolobezkou (ale tie mohutne co idu aj 50-60km/h) ale nokoniec u mna zvítazil elektroskuter predsa je len pohodlnejsi.
http://www.youtube.com/watch?time_continue=62&v=MS9_m19F1jE
http://www.youtube.com/watch?v=dNnEs598I3g
https://www.sxt.sk/shop/elektricke-kolobezky/sxt-ultimate-pro-dual-drive-65kmh/
Zdravím,
ze zvědavosti, jaký konkrétně zvítězil elektroskútr ?
Dobrý den
Zajímám se o nějaké přibližovadlo,tedy elektro skůtr.
Co říkáte na Motorro TS 16
Trochu škoda že je potřeba řp, manželka nemá,ale vypadá slušně.
Dík za info. Michal
Ja vzdycky premyslela nad porizenim nejake elektrokolobezky ci elektroskutru, je na to potreba ridicak teda ano?
Zdravím, nezabíhal bych do podrobností, ale zjednodušeně pomalejší elektroskútry bez SPZ řidičák nepotřebují (slabší motor, pomalejší jízda, viz např. v článku Elektroskútr (elektrokoloběžka) Sunra 2019 (bez ŘP) ) a ostatní elektroskútry, které mají SPZ potřebují řidičský průkaz. Pro většinu elektroskútrů stačí skupina na osobní automobil nebo malý motocykl.
Jste hodnej moc diky za odpoved!