Recenze dojezdu elektroskútru s rekuperací – test na jedno nabití (rok 2018).
Neplánovaná (neplánovaná proto, že se během jízdy z důvodu zapomenutí itineráře muselo 2 x vracet a tím se trasa neplánovaně prodloužila…), takže neplánovaná letošní nejdelší jízda elektroskútru na jedno nabití s novou řídící jednotkou KELLY s rekuperací. Jak dopadla? Bylo s rekuperací na jedno nabití najeto více než loňských 70 km? Má rekuperace v horách význam? Akumulátor je zase o rok starší ( už „běhá“ pátým rokem), takže jeho kapacita by měla být zase o něco málo menší. Během jízdy nebylo moc času na dokumentování, ale několik fotografií vzniklo a rovněž se podařilo natočit i pár filmových záběrů z jízdy (i ve městě). Samozřejmě, jak jinak, se kamera mírně uvolnila, takže je většina záběrů „na podlahu“, ale přesto je na nich dobře vidět nejdůležitější údaje: napětí, proud, rychlost, kapacita a svižnost městské jízdy (na videu se pracuje).
!!!!! VAROVÁNÍ : tohle se svým elektroskútrem nezkoušejte, vystavujete tím jeho akumulátor NEVRATNÉ ztrátě kapacity !!!!
Závěrečná část trasy byla opět vedena „horem“, takže po kontrolovaném vybití akumulátoru se již pouze sjelo dolů (s mírnou rekuperací) a kontrolovaným odběrem proudu se pomalu doplazilo posledních 500 metrů po rovině. Byl pečlivě sledován voltmetr a při poklesu napětí pod 47V byl ubrán proud (tím pádem snížena rychlost) a to tak, aby napětí zůstalo stále na 47V. Závěr byl sice pomalý, ale dalo se to těch posledních pár set metrů po rovině vydržet.
Napětí během tohoto neplánovaného testu dojezdu na jedno nabití bylo sledováno a klesalo zcela pravidelně po setinách voltu.
Parametry recenzovaného elektroskútru IO1500GT při dojezdu na jedno nabití.
Akumulátor : LiFePO4 48V/40Ah , Články 3,2V/40Ah, zn. Winston, instalován: 03/2014
Motor : 48 V/ 2500 W
Řídící jednotka: Kelly KEB 48V/3000W(4500W)
Použité GPS měření: Cyklodroid mobilní aplikace Android, telefon Samsung
Nabití akumulátoru LiFePO4 48V/40Ah elektroskútru IO1500GT
Před jízdou byl akumulátor elektroskútru běžně nabíjen originální nabíječkou LiFePo4 – 3 A a to na napětí 57,4 V, stejně je nabíjen i před každou běžnou jízdou do 30 km. Nebylo použito nabíjení s balancováním článků, které by jistě pár metrů přidalo…
Vybití akumulátoru LiFePO4 48V/40Ah elektroskútru IO1500GT
Jízda byla ukončena při dosažení napětí 48 V při odběru 30 A ( po této hranici bylo ještě ujeto asi 2 km už přísně kontrolovaným proudem max 20 A a méně a to při dodržování napětí nejméně 47 V) Nutno zdůraznit, že po dosažení napětí 48 V se již akumulátor téměř nevzpamatovával a nebylo možné odebírat větší proud než 15 až 20 A, tzn jízda se značně zpomalila. 2 km před cílem byl již pokles napětí opravdu skokový a ubrání proudu a snížení rychlosti, z důvodu dodržení napětí na akumulátoru, bylo nutné !
Výsledek letošní (rok 2018) nejdelší jízdy na jedno nabití s elektroskútrem IO1500GT s rekuperací a srovnání s nejdelší jízdou na jedno nabití v roce 2017
ROK 2018 — — ROK 2017
- Řídící jednotka: KELLY KEB 48V/3000W s rekuperací [ stávající bez rekuperace ]
- Ujetá vzdálenost : 79,31 km [ 70,32 km ] ( Dojezd se letos zvětšil o 9 km, tj o více než 12 % )
- Průměrná rychlost : 35,7 km/h [ 36,6 km/h ] (pomalejší jízda způsobena mnohem delším pojížděním po městě a možná zbytečně opatrným dojetím posledních 2 km)
- Max. rychlost : 61,7 km/h [ 60,1 km ] (vyšší rychlost z kopce asi lépe nafouknutou pneumatikou 🙂
- Získaná i sestoupaná výška : 1463 m [ 1510 m ] (i přes jinou trasu, téměř srovnatelné s loňským rokem a rozhodně to nemá zásadní vliv na dojezd)
- Spotřeba dle nekalibrovaného wattmetru : 2 387 Wh [ 2 060 W ] ( spotřeba větší o téměř 16 %, tzn. při šetrnější jízdě jako v roce 2017, by i praktický dojezd mohl být vyšší o 16 % )
- Spotřeba na 1 km: 30,1 Wh [ 29,3 Wh ] (tzn. stále se motáme okolo cca 3 kWh/100 km, letos spotřeba asi trošku vyšší díky svižnějším rozjezdům)
- Minimální napětí sady při dojezdu: Při zatížení 20 A – napětí 47 V (2,93 V/čl. což je stále zcela přípustné a nic neničící vybíjení) [ při zatížení cca 25A napětí 47,5V (2,96 V na článek) ] ( 0,5 V rozdíl již nehraje pro dojezd roli, akumulátor byl v tuto chvíli již zcela prázdný. Po přidání akcelerace, tzn. zvýšení trvalého proudu např. na 50 A, by již u obou případů došlo k pádu napětí hluboko pod 45 V)
- Venkovní teplota : < 25°C / < 25°C ( ačkoliv se to nezdá, pro LiFePo akumulátory je to dost podstatný údaj, v případě nižší teploty je napětí při vyšším odběru o hodně menší)
Shrnutí letošního dojezdu elektroskútru na jedno nabití :
Po nainstalování silnější řídící jednotky s rekuperací do elektroskútru bylo (nejen) při této jízdě během rozjíždění mnohokrát využito vyššího odběru ( krátkodobě i více než 90 Ampér, tedy příkonu cca 4,4 kW ) ke zrychlení hlavně v křižovatce (viz připravovaný videozáznam). I přesto dosáhl elektroskútr bez problémů dojezdu 79,31 km, což je o 12 % více než s tím samým akumulátorem v loňském roce bez rekuperace. Konečné vybíjecí napětí bylo dodrženo téměř stejné a dle chování voltmetru byly obě jízdy srovnatelně co se týká konečného vybitého stavu akumulátoru LiFePO4.
Rekuperace zvýšila dojezd o více než 12 %.
Sice to není mnoho, ale důležitý je i stav akumulátoru LiFePO4 během jízdy, kdy je vždy po mírném nabití při jízdě s kopce daleko „tvrdší“ a pokles při větším odběru je pak neznatelný !! Tím je jízda svižnější a v případě jízdy s menším počtem zastávek lze bez problémů docílit průměrnou rychlost přes 40 km/h. (což už se několikrát letos podařilo, pozn. red.)
Fotografie z jízdy na jedno nabití a screenshoty měření gps.
Elektroskútr řídil, fotil, filmoval, bál se o akumulátor a výsledky zpracoval : Elektroskútrista