Idea nabíjecích stanic:
Mít dvě nabíjecí místa (jsou od sebe vzdálena 7 km) s jednotným systémem nabíjení. Když vidím kolem elektromobilů komplikovanosti s nabíjením (zřejmě a pouze z důvodu konkurence), bylo rozhodnuto vyřešit si u nás pohodlnost nabíjení a odstranit nutnost převážení nabíječek sem a tam. Nabíjení elektroskútru není těch 7 km od konce jízdy sice nezbytná nutnost, ale i půlhodinové nabíjení cca 10 A dokáže neuvěřitelně „vzpamatovat“ akumulátor. A to je při nutnosti překonání závěrečného převýšení asi 250 metrů více než příjemné. (pro technika je sledování klesajícího napětí horší než natahování na skřipec, pozn. red. 🙂 )
Výběrové řízení nabíjecích konektorů pro domácí nabíjecí stanice.
Po dlouholetých zkušenostech s naprosto bezproblémovým používáním konektorů ŠR v elektromobilu Elvíra i v dalších zařízeních napájených stejnosměrným proudem 24 nebo 48 V bylo o těchto konektorech silně uvažováno. Odstřižení různých dvou až tříkolíkových konektorů na nabíječkách a nahrazení konektory ŠR bylo plánováno dlouho.
Rozhodnuto bylo ve chvíli nalezení staré krabice s konektory ŠR a zjištění, že se dá poskládat požadovaný počet konektorů (obr. 5 a foto pod článkem).
Inspirace trochu z jiného historického soudku
Když Thomas Alva Edison před 100 lety navrhl film 35 mm, byl jeho návrh použit jako norma pro všechny 35 mm projektory na světě. Nevím, co stálo v pozadí domluvy, ale výsledkem je, že v dnešní době lze jakýkoliv film 35 mm přehrát kdekoliv na světě, bez ohledu na světadíl, národ, místo atd. Výrobci filmů i projektorů se zkrátka nějak dohodli a nezkomplikovali si život americkou, evropskou či jinou normou děrování nebo šířky filmu. To mohou dnešní elektromobilisté pouze závidět ! (rok 2018)
Nutno ještě podotknout, že rozteč děrování je u pětatřicítky 3/16 palce-4,75 mm. Tvar, rozměry a rozteč děrování bylo podrobeno měření a počítání ve VÚZORT a zjištěno, že se Edison trefil do naprosto ideálního tvaru děrování. Např. děrování Cinemascope je značně nevhodné, extrémně namáhá film a to jsou otvory jen trošičku užší !!! Ale to již opravdu hodně odbočuji od tématu….
Provedené úpravy na elektroskútru a nabíječkách
Nejprve se při letošní úpravě elektroskútru připravil nový konektor pro nabíjení a vyměnil se konektor v naší nejvíce používané nabíječce originální LiFePO 48V/3A. Později byl nahrazen konektor u rychlonabíječky 🙂 48V/9A a po vyrobení balanční nabíječky byl již rovnou namontován konektor ŠR.
Vícepólové konektory řady ŠR vynikají svojí robustností a mechanickou odolností díky tělům provedeným z odlitků hliníku.
Použité konektory ŠR jsou 4 kolíkové a to hlavně z důvodu, že jsou k dispozici. Rovněž je u nich výhodné propojení dvou pinů a tím zlepšení průchodu proudu konektorem.
Naše normalizované schema zapojení pinů u konektoru ŠR je :
- kolíky 1 a 2 plus pól
- kolíky 3 a 4 minus pól
Nejtěžším krokem bylo dodržení pozice jednotlivých kabelů v konektoru ŠR, což se naštěstí povedlo a veškeré nabíjení je nyní zcela univerzální. Důkazem toho je i neplánovaná zastávka a nabíjení elektromobilu Elvíra již upravenou nabíječkou a její zdárný odjezd i dojezd (viz foto níže).
Fotografie konektorů ŠR a z návštěvy Elvíry (elektrický malotraktor, elektromobil).
Konektory dlouhodobě vyzkoušel a technické úpravy provedl: MF, fotil a sepisoval ES