Konektor ŠR – sjednocení nabíjecích konektorů pro dvě nabíjecí místa.

Idea nabíjecích stanic:

  Mít dvě nabíjecí místa (jsou  od sebe vzdálena 7 km) s jednotným systémem nabíjení. Když vidím kolem elektromobilů komplikovanosti s nabíjením (zřejmě a pouze z důvodu konkurence), bylo rozhodnuto vyřešit si u nás pohodlnost nabíjení a odstranit nutnost převážení nabíječek sem a tam. Nabíjení elektroskútru  není těch 7 km od konce jízdy sice nezbytná nutnost, ale i půlhodinové nabíjení cca 10 A dokáže neuvěřitelně „vzpamatovat“ akumulátor. A to je při nutnosti překonání závěrečného převýšení asi 250 metrů více než příjemné. (pro technika je sledování klesajícího napětí horší než natahování na skřipec, pozn. red. 🙂 )

Výběrové řízení nabíjecích konektorů pro domácí nabíjecí stanice.

Po dlouholetých zkušenostech s naprosto bezproblémovým používáním konektorů ŠR v elektromobilu Elvíra i v dalších zařízeních napájených stejnosměrným proudem 24 nebo 48 V bylo o těchto konektorech silně uvažováno. Odstřižení různých dvou až tříkolíkových konektorů na nabíječkách a nahrazení konektory ŠR bylo plánováno dlouho.



Obr. 5. Zásoba konektorů ŠR pro další rozšiřování nabíjení elektroskútru.
Obr. 5. Zásoba konektorů ŠR pro další rozšiřování nabíjení elektroskútru.

Rozhodnuto bylo ve chvíli nalezení staré krabice s konektory ŠR a zjištění, že se dá poskládat požadovaný počet konektorů (obr. 5 a foto pod článkem). 

Inspirace trochu z jiného historického soudku 

Když  Thomas Alva Edison před 100 lety navrhl film 35 mm, byl jeho návrh použit jako norma pro všechny 35 mm projektory na světě. Nevím, co stálo v pozadí domluvy, ale výsledkem je, že v dnešní době lze jakýkoliv film 35 mm přehrát kdekoliv na světě, bez ohledu na světadíl, národ, místo atd. Výrobci filmů i projektorů se zkrátka nějak dohodli a nezkomplikovali si život americkou, evropskou či jinou normou děrování nebo šířky filmu.  To mohou dnešní elektromobilisté pouze závidět ! (rok 2018)
Nutno ještě podotknout, že rozteč děrování je u pětatřicítky 3/16 palce-4,75 mm. Tvar, rozměry a rozteč děrování bylo podrobeno měření a počítání ve VÚZORT  a zjištěno, že se Edison trefil do naprosto ideálního tvaru děrování. Např. děrování Cinemascope je značně nevhodné, extrémně namáhá film a to jsou otvory jen trošičku užší !!!  Ale to již opravdu hodně odbočuji od tématu….

 

Provedené úpravy na elektroskútru a nabíječkách

Obr. 4. Výstupní konektory ŠR U nabíječek. Zleva konektor ŠR 9A / balanční nabíječka 1A / originální nabíječka LiFePO 3A.
Obr. 4. Výstupní konektory ŠR U nabíječek. Zleva konektor ŠR 9A / balanční nabíječka 1A / originální nabíječka LiFePO 3A.

Nejprve se při letošní úpravě elektroskútru připravil nový konektor pro nabíjení a vyměnil se konektor v naší nejvíce používané nabíječce originální LiFePO 48V/3A. Později byl nahrazen konektor u rychlonabíječky 🙂 48V/9A a po vyrobení balanční nabíječky byl již rovnou  namontován konektor ŠR.

Vícepólové konektory řady ŠR vynikají svojí robustností a mechanickou odolností díky tělům provedeným z odlitků hliníku. 

Použité konektory ŠR jsou 4 kolíkové a to hlavně z důvodu, že jsou k dispozici. Rovněž je u nich výhodné propojení dvou pinů a tím zlepšení průchodu proudu konektorem.

Naše normalizované schema zapojení pinů u konektoru ŠR je :

  • kolíky 1 a 2 plus pól
  • kolíky 3 a 4 minus pól



Nejtěžším krokem bylo dodržení pozice jednotlivých kabelů v konektoru ŠR, což se naštěstí povedlo a veškeré nabíjení je nyní zcela univerzální. Důkazem toho je i neplánovaná zastávka a nabíjení elektromobilu Elvíra již upravenou nabíječkou a její zdárný odjezd i dojezd  (viz foto níže).

Fotografie konektorů ŠR a z návštěvy Elvíry (elektrický malotraktor, elektromobil).



 

Konektory dlouhodobě vyzkoušel a technické úpravy provedl: MF, fotil a sepisoval ES

Napsat komentář