NiCd trakční nikl-kadmiová, nyní staniční baterie – kapacita po téměř 50 letech provozu…
Powerfloor 24V 🙂
Je to neuvěřitelné, ale v letošním roce tato staniční NiCd baterie funguje ve zdraví asi 48 let. Obnova elektrolytu byla provedena před cca 24 lety.
V případě výpadku elektrické energie poskytuje zálohu na celkem 4 nouzová (ještě zářivková) světla s celkovým příkonem cca 50 W a dále napájí automatiku pro ovládání topení (24 V) a dvě čerpadla (220 V přes střídač, 2 x 45 W). Celkový odběr při záloze topení dosahuje asi 6 A.
Parametry NiCd staniční baterie i jednotlivých článků nikl-kadmiového akumulátoru :
Výrobce : Československý podnik FERAK , původní trakční akumulátor ve vysokozdvižném vozíku, rok výroby 1970.
Jmenovitá kapacita nového článku : dle štítku 160 Ah
Celkem 20 článků : napětí celé baterie 24 V
Rozměry jednoho článku ( Š x H x V ) v mm : 140 x 120 x 300
Rozměry celé sady ( Š x H x V ) v mm : 1400 x 240 x 300
Hmotnost: leží v přízemí na podlaze, takže není podstatná 🙂
Provedení a podmínky kapacitní zkoušky staniční NiCd baterie :
Počáteční napětí nabité sady: cca 27,5 V
Počáteční napětí jednoho každého článku: 1,37 V
Ukončení zkoušky: při poklesu na 1 V u jakéhokoliv článku
Vybíjecí odpor: zvolena žárovka 24V 220W (odběr 10 A) , žárovka zvolena hlavně z důvodu pronikavé záře a nemožnosti přehlédnutí, tzn snižující možnost zapomenutí občasné kontroly 🙂
Výsledek kapacitní zkoušky NiCd staniční baterie i vyhodnocení jednotlivých článků akumulátoru:
Čas vybíjení: 3 h 40 min
Konečné napětí jednotlivých článků akumulátoru: 1 čl. 0,998 V, 2 čl. 1,02 V, 17 čl. přibližně v rozmezí 1,10 až 1,15 V
Kapacita po 50 letech : 37 Ah tj. cca 0,9 kWh
Jmenovitá teoretická kapacita nových článků: 160 Ah tj. 3,8 kWh (nikdy neměřeno)
Závěrečné zhodnocení NiCd staniční baterie fungující téměř 50 let.
Kapacita po téměř 50 letech je na cca 25 %
Nutno podotknout, že kapacitu snížily pouze 3 kusy článků staniční baterie, bude tedy možné provést jejich údržbu (výměnu elektrolytu) a je pravděpodobné, že se kapacita těchto článků zvedne a tím se větší o cca 10 % kapacita celé sady staniční NiCd baterie.
Staniční akumulátor je schopen zálohovat po dobu cca 6-7 hodin, což je dostačující a tudíž zatím žádnou úpravu neplánujeme.
Staniční baterie je sice cca 5 x větší (možná i vícekrát) než by bylo možné pořídit v dnešní době ( třeba z akumulátorů LiFePO ), ale vzhledem k umístění v lavici je tato skutečnost zanedbatelná.
Fotografie kapacitní zkoušky staniční NiCd baterie 24 V (původní nikl-kadmiový trakční akumulátor)
Zapojoval a žárovku zapůjčil: MF, měřil a zpracoval: Elektroskútrista